سخنرانی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان پیش از خطبه های نماز جمعه قزوین
به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین پیش از خطبه های نماز جمعه شهر قزوین سخنرانی کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر محمد دوسرانیان مقدم رئیس دانشگاه با اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه و لبنان و تبریک عملیات غرورانگیز وعده صادق 2 به همه ملت ایران و همچنین گرامیداشت سی و سومین سالروز تاسیس دانشگاه و تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر قزوین اظهار داشت: لازمه تحکیم جامعه اسلامی، برخورداری از اقتصاد سالم و شکوفاست و این شکوفایی نیازمند آموزشهای کاربردی است. برای کاربردی شدن دانش، آموزشها باید از مولفههایی همچون تناسب برنامه های درسی و تجهیزات تخصصی با تغییرات پرشتاب محیطی، بهرهمندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی به عنوان موتور محرک برای خلق دانش و تلفیق آن با توانایی شغلی و همچنین پیوند بین دنیای آموزش با دنیای کار برخوردار باشند. به این ترتیب ضرورت دارد متولیان آموزشهای عالی مهارتی در گذار به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش مجدانه نقشآفرینی نمایند.
دکتر مقدم افزود: بر این اساس دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش نموده طلایهدار حرکت عظیمی در کشور باشد. این دانشگاه با رسالت تربیت نیروی ماهر و متخصص و با درک اهمیت کار، مهارتآموزی و کارآفرینی در نظام آموزش عالی و همچنین توجه به معارف قرآن و عترت و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ به عنوان دانشگاه مهارت آفرین علم را با عمل و تئوری را با کاربرد پیوند زده به جنگ داعش بیکاری شتافته است تا از طریق بازطراحی فرآیندها و تقویت آموزشها در محیط واقعی کار؛ دانش آموختگانی تربیت نماید که ضمن سرآمدی در کاربرد علوم فراگرفته شده، الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند. به این ترتیب این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت میکند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین تصریح کرد: تلاش بر این بوده با توجه به تغییرات چشمگیر در جمعیت، نیروی کار و اطلس مشاغل؛ برنامه ریزی برای ارایه آموزشهای شغلی مطابق آمایش سرزمینی و نیازهای احصا شده در استان با بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی و بدون ایجاد بار مالی مازاد بر دوش دولت صورت پذیرد تا دستیابی به محصول با کیفیت که همان دانش آموخته متبحر، خالق و کارآفرین است، میسر شود.
وی ادامه داد: در طول 3 سال اخیر، دانشگاه جامع علمی کاربردی برای انجام این مهم، ضمن ریل گذاری گامهای بلندی را برداشته است که به لطف پروردگار، دستاوردهای ماندگاری برای میهن اسلامی و استان شهید پرور قزوین به همراه خواهد داشت.
دکتر مقدم در ادامه به تنظیم سند آمایش و استخراج الگوی توسعه متوازن دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: با این ملاحظه که دانشـگاهها با توجه به هدف، نقش و ماموریت خود در نسلهای مختلف و بر اساس شرایط محیطی، ناگزیر به تغییر رویکرد میباشند، دانشگاه جامع علمی کاربردی همسو با سیاستهای کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده با درک اهمیت آمایش سرزمین، از سال 1400 تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد، سندی که اجرای آن دستاوردهای حائز اهمیتی را به دنبال داشته است. در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر استان تهیه و مبنای پذیرشهای دانشگاه قرار گرفته است. پیاده سازی و تمرکز بر سند فوق طی 4 پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محلهای فاقد تقاضا و نیاز بازار (کاهش رشته محلها از 8775 در پذیرش مهر 1401به 4409 رشته محل در پذیرش مهر 1403) گردیده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین تدوین و تصویب رشتههای جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: ماهیت آموزشهای علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازارکار و حوزه های شغلی است و روزآمدی این نوع از آموزشها همگام با تحولات شغلی به عنوان یک اصل قلمداد می شود. بنابراین با بهره مندی از حضور خبرگان حوزههای شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار با رویکرد شناسایی، طبقه بندی مشاغل موجود و آینده کشور به ویژه با تاکید بر مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر و با بهره گیری از منابع اطلاعاتی متعدد و نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمی کاربردی، 125 عنوان رشته جدید از طریق تحلیل حوزه های شغلی و استخراج شایستگی هر یک از مشاغل، احصاء، تدوین شد. با استقبال متقاضیان این رشته ها از سال 1401 متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور در حال اجراست.
دکتر مقدم در ادامه به تشریح برنامه تضمین اشتغال دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از بازوان اجرایی آموزشهای عالی، همسو با سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی سال 1403 مقام معظم رهبری مدظله العالی و در جهت تحقق تکالیف تعیین شده در برنامه های توسعه مبنی بر ارتقای سهم آموزشهای مهارتی به ویژه برنامه های ششم و هفتم؛ با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگوهای مطلوب آموزشهای شغلی را با استفاده از ظرفیت محیط واقعی کار طراحی نموده تا در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند به عنوان مولفه ی انکارناپذیر توسعه ی پایدار، سهیم و در اشتغال اثربخش نیز نقش آفرین باشد. با این رویکرد اگرچه طراحی، تدوین و اجرای آموزشهای عالی علمی کاربردی با توجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام می شود که نتیجه آن اشتغال قریب به 73 درصد دانش آموختگان این نظام است.
وی افزود: با نگرش جدید طی مشارکت همه ذینفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند. بنابراین با شناسایی ظرفیت های اشتغال حوزه های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع؛ نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد. به گونه ای که با اجرای آن زمینه های همکاری مشترک برای اجرای دوره های علمی کاربردی در صنایع برجسته و مطرح بخش غیردولتی از جمله صنایع هواپیمایی، خدمات سلامت، بنادر و دریانوردی، نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، سازه های پیش ساخته، نساجی، صنایع غذایی (اعم از تولید گوشت و فرآورده های گوشتی، تولید فرآورده های لبنی، شیرینی و شکلات و تولید نوشیدنی ها)، صنعت برق و انرژی های تجدیدپذیر، سرامیک و چینی، لاستیک و پلاستیک، راهسازی و راهداری، صنعت ساخت قطعات خودرو، شیلات و فرآوری محصوالت شیلاتی، فرهنگی هنری و رسانه، صنایع شیمیایی و تجهیزات صنایع دارویی و صنعت سیمان متناسب با نیاز هر استان به شیوه آموزش در محیط واقعی کار فراهم شده است و با کمال افتخار اعلام می نمایم که طی دو سال اخیر اشتغال بیش از 15 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه توسط صنایع مختلف کشور به دو صورت در زمان تحصیل و پس از فراغت از تحصیل تضمین شده است. ضرورت تسری و گسترش این نگاه آینده نگر موجب شد تا برای مراکز آموزش علمی کاربردی موجود نیز به عنوان حلقه واسط بین بازار و آموزش نیز تعریف نقش شود تا موتور محرکی برای تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مشاغل متناسب با نیاز آن ها باشند.
دکتر مقدم در ادامه با اشاره به تدوین و تصویب طرح آباد توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: با وجود اینکه دانشگاه ها متولی ایجاد اشتغال برای خروجی های خود نیستند اما دانشگاه جامع علمی کاربردی به این موضوع ورود کرد و کارکرد خود را به گونه ای بازتعریف نمود که در صورت وجود شرایط عمومی اشتغال از جمله اراده و خواست فرد، متضمن اشتغال باشد، بنابراین با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و با نگاهی آسیب شناسانه، نیاز انبوه فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها به مهارت آموزی برای ورود به بازار کار و ضرورت توانمندسازی شاغلین بخشهای مختلف را تشخیص داده و با هدف پاسخگویی به مقتضیات حوزه های شغلی و تغییرات مداوم آن؛ طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان (آباد) را برای ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی طراحی نمود تا در گام اول در مسئولیت اجتماعی اشتغال سالانه 50 هزار دانش آموخته بیکار سهیم شود. طرحی که با اخذ تصویب نامه هیئت وزیران در خرداد ماه سال جاری تحول جدی را در فرآیندهای جذب و بکارگیری، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی را برای صنعت و در درون صنایع تسهیل خواهد نمود. در این راستا طی تفاهم با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نسبت به پذیرش مسئولیت 250 هزار نفر نیروی فناوری اطلاعات که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع به شمار می رود و در برنامه هفتم توسعه نیز تکلیف شده است، اعلام آمادگی شده است. چرا که شناسایی، طراحی و اجرای آموزشهای تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاه مدت به منظور افزایش توانمند تخصصی شاغلین و بروزرسانی آنها یکی از ویژگیهای خاص و متمایز این دانشگاه به شمار می رود. نکته قابل توجه استقبال بی نظیر متقاضیان و رشد چشمگیر ارایه این آموزشهای توانمندساز طی دو سال اخیر در این دانشگاه بوده است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین طرح صلاحیت حرفهای را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: صلاحیت حرفه ای بسیاری از مشکلات امروز مشاغل در حیطه توانمندی نیروی انسانی برای کاربرد تجهیزات و امکانات است. برای رفع این معضل لازم است شاغلین هر بخش شرایط احراز شغل تخصصی خود را کسب نمایند تا بتوانند در انجام آن اثربخش باشند. این دانشگاه با تجربه همکاری از نزدیک با صنایع مختلف در این حوزه ورود کرده و طی تعامل با بخشهای مختلف به نحوی که دنیای بازار کار، نیاز خود را از منظر صلاحیت حرفه ای به دنیای آموزش منتقل و پاسخ را از آن دریافت می نماید. در حال حاضر به مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان دولت به این دانشگاه واگذار شده که در مراحل اجرایی است. ضمن اینکه با درخواست متولیان شغلی غیر دولتی احراز صلاحیت شاغلین حوزههای مرتبط نیز در حال انجام است.
دکتر مقدم ادامه داد: هر چند پیاده سازی و اجرای برنامه های فوق، کیفیت را در این دانشگاه در سطح قابل توجهی ارتقا بخشید، اما از آن جایی که ارتقای مولفه هایی چون ایجاد امید اجتماعی، تحقق مسئولیت پذیری ملی و اشتغال پذیری؛ ریشه در تضمین کیفیت و حفظ و تداوم آن دارد، طرح جامع نظارت هوشمند برای تضمین کیفیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شده است. با اجرای این طرح فرآیندهای نظارت و ارزیابی اجرای صحیح فرآیند آموزش مورد رصد قرار گرفته و اصلاح در مسیر حرکت جایگزین تصمیمات دفعی و پایانی خواهد شد.
دوسرانیان مقدم در ادامه گفت با افتخار خدمت شما نمازگزاران و مردم شریف استان قزوین اعلام می نمایم در راستای مهارت آموزی برای اشتغال جوانان استان قزوین، این دانشگاه اولین مرکز آموزش علمی کاربردی در شهرکهای صنعتی کشور را در شهرک کاسپین قزوین با شرایط تضمین اشتغال تاسیس کرده است که از مهر ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است. در استان قزوین با احداث دو مرکز جدید آموزشی در حوزه صنعت و با حمد الهی با فعالیت مجدد مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر و فعالیت 8 مرکز آموزشی، این دانشگاه در 21 رشته مهارتی دارای تضمین اشتغال، 1160 فرصت شغلی همراه باتحصیل همزمان ایجاد کرده است. همچنین در استان قزوین و با همکاری تمامی متولیان اشتغال، طرح آموزش برای اشتغال دانش آموختگان را برای افزایش مهارت و کسب اشتغال پایدار آغاز نموده ایم و در صدد هستیم سهم قابل توجهی از نیاز استان به نیروی مهارتی را آموزش و اشتغال زایی نماییم. جذب حدود 100 خبره آموزشی به عنوان مدرس، اجرای حدود 60 دوره مهارتی تخصصی مورد نیاز استان و حدود 100 دوره تدوینی کوتاه مدت تنها بخشی از فعالیت دو ساله این دانشگاه در استان می باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: ضمن قدردانی از حمایت تک تک حضار که با توجه و گفتمان سازی در خصوص مباحث طرح شده، انشا ا... سفیران ترویج اشتغال و کارآفرینی جامعه دانشگاهی خواهند بود، لازم است تاکید نمایم که تمامی دست اندرکاران نظام آموزش عالی علمی کاربردی با تمام توان تلاش می نمایند تا دانش آموختگانی را تربیت کنند که با اثربخشی در حوزه های شغلی و در چرخه اجرایی کشور، موجبات سربلندی و ارتقای کشور عزیزمان را در پهنه منطقه ای و جهانی فراهم نمایند. بنابراین اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن ها را به سمت آموزشهای مهارتی یا حرفه آموزی هدایت کنیم.
