دکتر فتح طاهری: مدرک‌گرایی متقاضیان تحصیل در دانشگاه از آسیب‌های جامعه است

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۵ کد : ۵۶۴۳۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۰۸
رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان قزوین با بیان اینکه فرهنگ مدرک‌گرایی همچنان در جامعه ما پررنگ است اظهار داشت: امروزه بسیاری از دانشجویان انگیزه‌ای برای تحصیل علم و دانش ندارند و تنها به دنبال اخذ مدرک هستند.
دکتر فتح طاهری: مدرک‌گرایی متقاضیان تحصیل در دانشگاه از آسیب‌های جامعه است

دکتر علی فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در آستانه فرارسیدن سال تحصیلی جدید در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ولایت درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های درسی در این دانشگاه اظهار کرد: در این زمینه بر اساس تصمیم ستاد ملی و استانی کرونا مبنی بر برگزاری کلاس‌های حضوری یا مجازی عمل خواهیم کرد.

به گزارش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین و به نقل از روزنامه ولایت قزوین، دکتر فتح طاهری با بیان اینکه کرونا گرچه تهدید بوده اما فرصت‌هایی نیز به همراه داشته است؛ تصریح کرد: در فلسفه، بحثی به عنوان "زیبایی‌شناسی" و "زیبایی‌شناسی زشتی" وجود دارد؛ بر اساس این مبحث، زشتی را هم می‌توان از منظر زیباشناسی مورد توجه قرار داد. این مسئول اضافه کرد: هرچند کرونا پدیده‌ایی زشت و نازیبا است؛ اما می‌توان از جنبه فلسفه هنر نیز به آن نگاه کرد و در این پدیده زشت، زیبایی‌هایی پیدا کرد. دکتر فتح طاهری توضیح داد: در شروع کرونا از آنجایی که به روش‌های آموزش سنتی عادت کرده بودیم؛ زیرساخت‌های لازم هم برای آموزش‌های مدرن مهیا نبود از این‌رو تمامی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در زمینه تدریس مجازی با چالش‌هایی روبرو شدند. وی با بیان اینکه ماهیت تدریس در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است؛ عنوان کرد: با توجه به اینکه 70 درصد از واحدهای درسی در این دانشگاه عملی یا عملی ‌ـ نظری است؛ امکان آموزش این واحدهای درسی از طریق فضای مجازی وجود ندارد و باید آموزش آنها به صورت حضوری باشد و دانشجو در کارگاه یا کلاس درس حضور داشته باشد؛ از همین‌رو آموزش مجازی برای دانشگاه چالش‌هایی ایجاد کرد. رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان خاطرنشان کرد: اگرچه در ابتدای شیوع کرونا، زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های مجازی مهیا نبود؛ اما در آموزش عالی به سرعت سامانه‌های متعددی طراحی شد؛ دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی نیز همگام با وزارت علوم زیرساخت‌های این موضوع را به سرعت ایجاد کرد. دکتر فتح طاهری با بیان اینکه در ماه‌های اول از شروع بیماری کرونا، مشکلاتی در زمینه تدریس در دانشگاه وجود داشت؛ ابراز کرد: از ماه سوم مشکلات برطرف شد و چالش‌های موجود بیشتر در زمینه زیرساخت‌های اینترنتی یا سرعت اینترنت بود. وی با بیان اینکه در ترم دوم دانشجویان و مدرسان با شیوه‌های تدریس و آموزش مجازی آشنا شده بودند؛ اما در تدریس واحدهای درسی مشکلات همچنان ادامه داشت؛ تشریح کرد: در این راستا دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از فرصت‌های مختلف به ویژه، زمان‌هایی که استان در شرایط بهتر و یا به عبارتی وضعیت زرد قرار داشت؛ استفاده کرد و کلاس‌های عملی را در این زمان‌ها برگزار کرد تا دانشجویان از واحدهای درسی خود عقب نمانند. این مسئول دانشگاه ادامه داد: از دیگر تمهیداتی که در این باره اندیشیده شد؛ برگزاری کلاس‌های عملی با تعداد کمتری از دانشجویان بود؛ در واقع با این تمهیدات سعی کردیم دانشجویان در زمینه تحصیل با مشکل روبرو نشوند. دکتر فتح طاهری یادآورشد: در نیمسال دوم از سال تحصیلی 1399 و 1400 از آنجایی که روزهای زیادی استان در وضعیت قرمز به سر می‌برد و بیشتر کلاس‌های عملی برگزار نشد از این‌رو آزمون دروس عملی که کلاس‌های آنها برگزار نشده بود به زمان دیگری موکول شد. وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید همچنان منتظر تصمیم ستادهای ملی و استانی کرونا هستیم؛ اگر موضوع واکسیناسیون کرونا انجام شود؛ مشکلی در زمینه برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری وجود نداشته باشد و اراده بر برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری باشد؛ ما بر اساس تصمیم ستاد اقدام خواهیم کرد؛ با توجه به ماهیت عملی بودن دانشگاه از برگزاری کلاس به صورت حضوری استقبال خواهیم کرد. این مسئول تاکید کرد: در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بیش از دانشگاه‌های دیگر برای برگزاری کلاس‌های حضوری آمادگی داریم؛ چراکه بیشتر دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بومی تشکیل می دهند؛ همین امر موجب می شود دانشجویان نیازی به خوابگاه نداشته باشند و مشکلات ناشی از حضور دانشجویان در خوابگاه را نداشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی فاقد سلف سرویس است؛ آلودگی ناشی از این محیط را هم نخواهیم داشت.

واکسیناسیون مدرسان و کارکنان دانشگاه انجام شده و پیگیر واکسیناسیون دانشچویان دانشگاه هستیم

دکتر فتح طاهری تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر دانشجویان این دانشگاه شاغل هستند؛ اغلب پس از پایان کلاس‌های درس بلافاصله دانشگاه را ترک می‌کنند و تجمعی در محیط دانشگاه به وجود نمی‌آید که این نیز به پیشگیری از آلودگی محیط دانشگاه به بیماری کمک می‌کند. این مسئول درباره همکاری با مدرسان و دانشجویان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی قزوین در امر واکسیناسیون تشریح کرد: تاکنون مدرسان دانشگاه به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد برای انجام واکسیناسیون معرفی شده‌اند؛ واکسیناسیون دانشجویان هم از پانزده شهریور آغاز شده است؛ در این زمینه نیز آمادگی داریم در صورتی که ستاد کرونا مجوز انجام واکسن تجمیعی در محل دانشگاه را صادر کند با همکاری نهادهای ذیربط تزریق واکسناسیون دانشجویی را در مراکز دانشگاهی دانشگاه علمی کاربردی انجام دهیم. فتح طاهری ادامه داد: اگر قرار است واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه در پایگاه‌های دیگر انجام شود با دانشگاه آزاد، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه بین‌المللی رایزنی‌های لازم را در زمینه هدایت دانشجویان به این مراکز خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: کرونا فرصتی ایجاد کرد تا با ظرفیت توانمندی فضای مجازی بیشتر آشنا شویم؛ به طور حتم این دانشگاه در صورت برطرف شدن کرونا، ظرفیت فضای مجازی که در دانشگاه ایجاد شده است را کنار نمی‌گذارد؛ در دوران پسا کرونا نیز برای تقویت آموزش از این ظرفیت بهره خواهد برد.

دانشگاه از تقاضای تاسیس مراکز آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر و کشاورزی استقبال می‌کند

دکتر فتح طاهری در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه درحال حاضر دانشگاه جامع علمی ‌کاربردی در استان 10 مرکز فعال دارد؛ اظهار کرد: از این تعداد یکی در محمدیه، یکی در شهر صنعتی البرز، یکی در الموت یکی در الوند و مابقی در شهر قزوین مستقر هستند. این مسئول توضیح داد: مراکز این دانشگاه در حوزه‌های مختلف شامل: صنعت، فرهنگ و هنر، مدیریت، خدمات اجتماعی و تا حدودی در حوزه کشاورزی فعالیت دارند؛ البته با توجه به نیازهای استان در حوزه‌های کشاورزی، فرهنگ و هنر، همچنین از آنجایی که تنها مرکز کشاورزی این دانشگاه در استان به دلیل دولتی بودن تعطیل شد؛ دانشگاه جامع علمی‌کاربردی قزوین آمادگی دارد از افراد یا دستگاه‌های خصوصی که امکان تاسیس این مراکز را در استان داشته باشند حمایت کند تا بتوانند در این رشته‌ها مراکزی راه‌اندازی کنند. دکتر فتح طاهری با اشاره به جمعیت درحال تحصیل در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی قزوین بیان کرد: بدون احتساب آمار دانشجویان جدیدالورود در حال حاضر 4 هزار دانشجو در این دانشگاه درحال تحصیل هستند. وی با بیان اینکه بیشتر رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه، شغل محور و مهارتی هستند؛ یادآور شد: درحال حاضر 120 رشته و کد محل در دو مقاطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه درحال تدریس است که نسبت به دانشگاه‌های دیگر در این زمینه تنوع بالایی دارند؛ 60 درصد این رشته‌ها نیز در مقطع کاردانی و مابقی در مقطع کارشناسی هستند. این مسئول درباره تدریس مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی عنوان کرد: متاسفانه این دانشگاه در یک بازه زمانی رشد بی رویه‌ای در سایر مقاطع تحصیلی داشت که موفقیت‌آمیز نبود از این‌رو در دوره جدید مدیریتی دانشگاه تصمیم بر این است که این موضوع بازنگری شود از همین‌رو برای مدتی ارایه رشته کارشناسی ارشد، منتفی شد؛ اما به تازگی این موضوع فعال شده است. دکتر فتح طاهری ادامه داد: درحال حاضر قرار است برخی استان‌ها و مراکزی که از توانمندی لازم برخوردار هستند به صورت محدود دوره‌های کارشناسی ارشد داشته باشند. در استان قزوین هم یکی از مراکز پیشنهاد شده که احتمال می‌رود در صورت راه اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به این دانشگاه هم مجوز برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد داده شود. البته این موضوع هم برای سال تحصیلی جدید نخواهد بود؛ چراکه ثبت نام‌های سال تحصیلی جدید به اتمام رسیده است.

فرهنگ مدرک‌گرایی به عنوان یک آسیب فرهنگی در جامعه ما همچنان پررنگ است 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین با بیان اینکه شهریه این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های خصوصی پایین است؛ گفت: در صورت اعلام تکمیل ظرفیت پذیرش برای نیمسال دوم بدون آزمون، پذیرش دانشجو خواهیم داشت. این مسئول ماهیت دانشگاه جامع علمی‌کاربردی را کارآفرینی و مهارتی عنوان و اضافه کرد: انتظار ما این است فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از مهارت لازم برای اشتغالزایی برخوردار باشند و فارغ‌التحصیلان بتوانند برای خود و دیگران کارگاه و بنگاه اقتصادی راه‌اندازی کنند. دکتر فتح طاهری با اشاره به آسیب‌های موجود در میان جامعه دانشگاهی کشور توضیح داد: یک آسیب جدی در جامعه این است که متاسفانه، همچنان فرهنگ مدرک‌گرایی در جامعه ما پررنگ است. هرچند این موضوع در سال‌های گذشته تا حدودی کمرنک شده است؛ اما در پی همین دیدگاه‌ها امروزه بسیاری از دانشجویان انگیزه برای حضور در دانشگاه‌های سراسری ندارند و تمایل آنها به دانشگاه‌های مهارتی بیشتر شده است. وی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان قزوین در سال گذشته نسبت به سال 98 حدود 25 درصد و در سال 98 نسبت به 97 حدود 10 افزایش جمعیت دانشجویی داشته است؛ تشریح کرد: براساس آمار، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در سطح کشور نیز حدود 15 درصد افزایش جمعیت دانشجویی داشته است. این آمار نشان می‌دهد؛ انگیزه حضور در دانشگاه‌های مهارتی افزایش یافته است. البته همچنان رسوبات مدرگ‌گرایی در تفکر دانشجویان هست و تلاش جدی برای مهارت‌آموزی وجود ندارد. این مسئول دانشگاه ادامه داد: در این راستا باید واحدهای درسی موجود در دانشگاه‌ها بازنگری شوند که این امر تا حدودی در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی انجام شده است. دکتر فتح طاهری با بیان اینکه باید اصلاحاتی بر دروس انجام شود و دروس بیشتر جنبه مهارتی داشته باشند؛ ابراز کرد: یکی از واحدهای درسی که در دانشگاه علمی‌کاربردی تدریس می‌شود؛ کارورزی است که به دانشجویان در زمینه مهارت‌آموزی کمک بسزایی می‌کند. تمامی دانشجویان این دانشگاه 240 ساعت کارورزی را پشت سر می‌گذارند؛ اگر از این واحد درسی به خوبی استفاده شود؛ نظارت دقیق بر این واحد درسی صورت گیرد و دروس کارورزی به خوبی مدیریت شوند این واحد درسی می‌تواند در تقویت مهارت‌های شغلی دانشجویان موثر باشد. وی با تاکید بر اینکه فرهنگ جامعه باید نسبت به تحصیل در دانشگاه تغییر کند؛ خاطرنشان کرد: هرچند در جامعه امروز، مدرک نمی‌تواند نیازهای جوانان را درزمینه اشتغال تأمین کند در این باره باید تمهیداتی صورت گیرد تا جوانان و دانشگاه‌ها مهارت آموزی را جایگزین مدرک گرایی کنند. دکتر فتح طاهری افزود: امسال شاهد بودیم؛ حدود نیمی از دانش‌آموزانی که برای انتخاب رشته مجاز بوده‌اند از انتخاب رشته صرفه نظر کرده‌اند؛ این آمار قابل تامل است و باید در این زمینه بررسی کارشناسانه و آسیب‌شناسی صورت گیرد؛ زیرا در شرایطی که کعبه آمال اغلب دانش‌آموزان پس از دیپلم، ورد به دانشگاه است؛ اما نیمی از آنها از انتخاب رشته صرف‌نظر می‌کنند. 

ارائه رشته‌های مهارتی و شغل‌محور ویژگی متمایز دانشگاه جامع علمی‌کاربردی است

دکتر فتح طاهری با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به عنوان یک دانشگاه مهارتی سعی می‌کند در رشته‌های خاص همچون: طراحی لباس، جوشکاری، آرایش و پیرایش دانشجو جذب کند؛ یادآور شد: اگر فرهنگ جامعه بر این باشد که دنبال مدرگ‌گرایی نباشند؛ در تحصیل به دنبال کسب علم و مهات‌آموزی باشند به طور حتم خروجی خوبی از دانشگاه‌ها خواهیم داشت. این مسئول عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، مشاغل خاص را در جامعه نیازسنجی می‌کند و براساس آن دوره‌‌های کوتاه مدت مهارتی و تخصصی مرتبط با شغل‌های موجود در جامعه را برگزار می‌کند تا جوانان بتوانند به شغل‌های مورد نظر خود دست پیدا کنند. وی با اشاره چالش‌های موجود دانشگاه جامع علمی‌کاربردی عنوان کرد: این دانشگاه با وجود آنکه دولتی است؛ اما از هیچ بودجه دولتی استفاده نمی‌کند؛ بودجه‌های آن نیز مبتنی بر شهریه‌های دانشجویی است درحالی که شهریه‌های آن هم از دیگر مراکز آموزشی کمتر است در این راستا نیاز است برای تجهیز و به روزرسانی مراکز این دانشگاه کمک‌هایی از سوی دولت به دانشگاه جامع علمی‌کاربردی انجام شود.

کلیدواژه‌ها: دکتر فتح طاهری روزنامه ولایت دانشگاه جامع علمی کاربردی