دکتر دانشکار آراسته:
دوران مدرکگرایی در دانشگاهها به سرآمده است/ حرکت دانشگاه جامع علمی کاربردی در مسیر بین المللی شدن
دکتر پیمان دانش کار آراسته سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین عصر روز شنبه دوم شهریورماه در جمع خبرنگاران 29 رسانه گروهی استان قزوین که در محل سالن جلسات دانشگاه جامع علمی کاربردی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در سراسر کشور ۶۰۰ مرکز و در استان قزوین ۱۰ مرکز آموزش علمی کاربردی فعالیت میکنند که زمینه تحصیل ۴۴۰۰ دانشجو استان را در ۱۲۵ کدرشته محل مهیا کردهاند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر دانشکار آراسته که در غیاب دکتر فتح طاهری رئیس دانشگاه که سفر حج به سر می برد در این نشست سخن می گفت، با بیان سهم 55 درصدی رشتههای مقطع کاردانی اضافه کرد: از این میان ۶۶ کدرشته محل در مقطع کاردانی و ۵۹ کدرشته محل معادل 45 درصد سهم مقطع کارشناسی ناپیوسته است.
ماموریت دانشگاه تقویت مهارت آموزی دانشجویان است
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین تصریح کرد: ۷۰ درصد از واحدهای درسی دانشگاه عملی و ۳۰ درصد آن تئوری است و در هر مقطع ۵۱۲ ساعت کاربینی و کارورزی در محیط کار واقعی پیشبینی شده که دانشجویان در آن به کسب تجربه میپردازند لذا در مقایسه با سایر دانشگاهها، ساعات کارآموزی مفید ما بیشتر است.
وی یادآور شد: ساعات آموزشی برای مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته در سایر مراکز دانشگاهی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساعت و در مراکز آموزش علمی کاربردی ۴۵۰۰ ساعت و میزان کارورزی در دانشگاهها ۲۴۰ ساعت و در این دانشگاه ۱۰۰۰ ساعت کار مفید در محیط کار است و این تفاوت موجب میشود دانشجویان پس از تحصیل بتوانند سریعتر مشغول به کار شوند چرا که مهارت لازم را کسب کردهاند.
راه اندازی ۵ مرکز نوآوری در استان قزوین
دکتر دانشکار آراسته اظهار داشت: علاوه بر آموزشهای مهارتی، با راه اندازی ۵ مرکز رشد و نوآوری به دنبال این هستیم تا بتوانیم با کمک به دانشجویان خلاق حضور آنها در فضای کسب و کار را مهیا کنیم و در کنار آن در صدد ایجاد شرکتهای نوپای فنآوری نیز هستیم.
وی اضافه کرد: مراکز نوآوری ما در حوزههایی باقلوا و شیرینی سنتی، مواد غذایی، گیاهان دارویی، صنایع شیمیایی و شویندهها، فنآوری اطلاعات فعالیت میکنند تا بتوانند ایدههای دانشجویان را به مرحله تجاریسازی رسانده و مسیر اشتغال دانشجویان را هموار کنند.
حرکت در مسیر بین المللی شدن/ شش مرکز نامزد شدند
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین بیان کرد: در فرایند سطحبندی کیفی مراکز آموزش علمی کاربردی کشور که امسال برگزار شد حدود ۲۰۰ مرکز در سطح 2 کیفی قرار گرفتند که از میان ۱۰ مرکز فعال استان تعداد شش مرکز در سطح 2 قرار گرفتند که بر این اساس این مراکز ظرفیت بین المللی شدن را داشتند در این مرحله مستندات سه مرکز به وزارت علوم ارسال شده تا پس از ارزیابیها موافقت اصولی فعالیت بینالمللی آن صادر شود.
دکتر دانش کار آراسته اظهار داشت: با امکانات و شرایطی که در استان مهیا شده میتوانیم با جذب دانشجوی خارجی نسبت به ارتقاء مهارتهای دانشگاهی هم اقدام کنیم که در این راستا مرکز آموزش علمی کاربردی علوم و فنون قزوین نامزد دریافت مجوز بین المللی برای پذیرش دانشجوی خارجی است.
وی گفت: کشورهای منطقه خلیج فارس، عراق، سوریه، افغانستان، شمال آفریقا، به آموزش های مهارتی نیاز دارند و ما قادریم بخشی از آن را تامین کنیم.
اطلاع رسانی توسط رایزنان فرهنگی صورت میگیرد
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در پاسخ به اینکه نحوه اطلارسانی و جذب دانشجوی خارجی چگونه است گفت: برای جذب دانشجوی خارجی باید اطلاع رسانی کرده و این دانشگاه را در خارج از مرزها معرفی کنیم که این کار با کمک رایزنان فرهنگی سفارتخانه های ایران در کشورهای هدف آغاز شده است.
وی تصریح کرد: ورود دانشگاه ما به باشگاههای بین المللی مزیت های متعددی دارد و موجب نقد و بررسی آموزشهای مهارتی، ارتقاء کیفیت تحصیلی و کسب استانداردهای جهانی میشود.
دکتر دانش کار آراسته بیان کرد: مراکز آموزش علمی کاربردی علوم و فنون، خانه کارگر، نیرو محرکه، کاسپین و شهرداری قزوین ظرفیت بینالمللی شدن را دارند که در حال حاضر مرکز علوم و فنون از شانس بیشتری برای دریافت مجوز بین المللی برخوردار است.
سرپرست دانشگاه در بیان مزایای گسترش فعالیت بینالمللی دانشگاه گفت: در حوزه بینالملل بدنبال تبادل استاد و دانشجو و مقالات و تحقیقات علمی هم هستیم و فقط به پذیرش دانشجو اکتفا نخواهیم کرد. همچنین تدریس در بخش بین المللی در ایران به زبان فارسی و انگلیسی و در کشورهای دیگر به زبان همان کشور خواهد بود.
3 مرکز جدید دانشگاهی راه اندازی و شش مرکز تعطیل میشود
وی با اشاره به روزآمد کردن مراکز دانشگاهی اظهار داشت: شش مرکز آموزشی استان بواسطه مصوبه شورای عالی اداری تا پایان شهریورماه منحل و در مقابل سه مرکز آموزشی جدید راه اندازی خواهد شد که این مراکز در حوزههای علوم انتظامی و حقوقی، فرهنگ و هنر و خدمات اجتماعی و بهزیستی و متناسب با شرایط جامعه و تقاضای بازار فعالیت خواهند کرد.
دکتر دانشکار آراسته گفت: متقاضیان احداث مراکز جدید دانشگاهی باید اهلیت داشته و ضمن تامین فضای مناسب از کارگاه و فضای کار هم برخوردار باشند و بتوانند حداقل امکانات آموزشی را تامین کنند.
وی اضافه کرد: مدیریت دانشگاه نیز به صورت هیئت امنایی یا هیئت موسس و با مشارکت متخصصان انجام میشود و در این راستا اگر شرایط ما کمی سختگیرانه تلقی میشود به خاطر کیفیسازی و برندسازی فعالیت هاست.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین یادآور شد: مهمترین هدف و رویکرد ما حرکت از مدرکگرایی به سمت مهارتافزایی است و در مقوله آموزش رویکرد تئوری نداریم لذا تولید مقالات isi و چاپ آن در مجلات اولویت ما نبوده و هدف ما تقویت بنیه مهارتی دانشآموختگان این دانشگاه است تا بتوانند در آینده برای خود و دیگران شغل ایجاد کنند.
وی بیان کرد: در سال جاری از میان ۱۳۰ داوطلب تدریس در دانشگاه ۳۰ نفر به عنوان مدرس حق التدریس جذب شدهاند.
به روز رسانی محتوای رشتههای آموزشی در هر دو سال
دکتر دانش کار آراسته تصریح کرد: آنچه ما دنبال میکنیم این است که مراکز دانشگاهی بدنبال ماموریت تعریف شده باشند و اگر ظرفیتی نباشد هرگز مرکزی را دایر نکرده و یا ادامه فعالیت نمیدهیم و در این میان برای تطابق با استانداردهای تعریف شده هر دو سال محتوای 800 رشته آموزشی به روز رسانی میشود.
وی بیان کرد: در سال گذشته در استان قزوین ۱۶۵ رشته تحصیلی داشتیم که پس از رصد و ارزیابی این تعداد به ۱۲۵ رشته کاهش یافته و در کنار آن رشته های جدیدی هم ایجاد شده است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین با بیان تفاوتهای ماهوی رشتههای علمی کاربردی با سایر زیرنظامهای آموزش عالی گفت: رشته کاردانی حرفهای امداد و سوانح و کارشناسی حرفهای مددکاری روانی- اجتماعی در بحران مدیریت بحران در مرکز آموزش علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان قزوین، کاردانی حرفهای دوخت و تکنولوژی لباس و کارشناسی حرفهای طراحی و الگوسازی پوشاک در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین، مهندسی فناوری صنایع غذایی – صنعت شیرینی و شکلات در مرکز آموزش علمی کاربردی مهرام، کاردانی حرفهای تربیت بدنی - مربیگری پایه پرورش اندام و مهندسی فناوری معماری- طراحی و نوسازی بافتهای فرسوده در مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری قزوین، مهندسی فناوری شبکههای توزیع برق در مرکز آموزش علمی کاربردی علوم و فنون قزوین نمونهای از رشتههای علمی کاربردی است که در تناسب با نیاز امروز بازار محسوب میشود.
وی اضافه کرد: امسال در ۱۲۵ کد رشته دانشجو پذیرش می شود که هر کد رشته ۵۰ نفر ظرفیت دارد و در مجموع ظرفیت پذیرش حدود ۶ هزار دانشجو وجود دارد.
راهبردهای مهم دانشگاه در سال جاری تعریف شده است
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در خصوص راهبردهای مهم دانشگاه در سال جاری اظهار داشت: کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی، ماموریت گرایی، سطح بندی مراکز، اعطای مجوز به مراکز نوآوری، برنامهریزی درسی، جایگزین شدن رشتههای به روز، آزمون متمرکز، ساماندهی مدرسان، ارتقاء فرآیند ارزیابی درونی و بیرونی، بین المللی شدن و جذب دانشجوی خارجی، توسعه فرهنگ مهارت آموزی، از مهمترین راهبردهای ما در سال جاری است.
دوران مدرک گرایی به سر آمده است/ نیازمند مهارت هستیم
وی گفت: باید بپذیریم دیگر دوران مدرک گرایی در دانشگاهها به سر آمده و اگر بخواهیم دانشجویان پس از تحصیل بتوانند شغلی برای خود پیدا کنند باید به سمت مهارت گرایی برویم و دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از ارکان بررسی صلاحیت حرفهای و شغلی است و امیدواریم با کیفیسازی فعالیتها بتوانیم در عصر کنونی به سمت مهارت افزایی و اشتغال پایدار دانشآموختگان گام برداریم.
گفتنی است در خاتمه این نشست خبری، از خبرنگاران و فعالان عرصه اطلاعرسانی استان تجلیل شد.
