دکتر علی فتح طاهری:

آموزش مبتنی بر مسئله و ایجاد فضای دیالوگ در کلاس‌ موجب ارتقای انگیزه و یادگیری دانشجویان می‌شود

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۶ کد : ۴۳۷۱۱ اخبار اخبار حوزه معاونت علمی
تعداد بازدید:۱۴۳۵
دکتر علی فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در آیین تجلیل از مدرسان دانشگاه گفت: در روش استاد مطهری، تعلیم با طرح یک سوال هوشمندانه و مبتلابه جامعه آغاز می‌شود و کلام در بستر دیالوگ و در جهت حل آن مسئله بسط داده می‌شود.
آموزش مبتنی بر مسئله و ایجاد فضای دیالوگ در کلاس‌ موجب ارتقای انگیزه و یادگیری دانشجویان می‌شود

به مناسبت هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم و در آستانه ماه مبارک رمضان، آیین تجلیل از مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین روز یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه در محل سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای بانوی شهرداری قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، در این مراسم که با حضور روسا، جمعی از کارکنان و مدرسان مراکز آموزش علمی کاربردی برگزار شد از 24 مدرس نمونه دانشگاه با اهدای لوح و هدیه تقدیر شد.

دکتر علی فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در این مراسم با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین نقش‌های خداوند متعال در رابطه با انسان نقش ربوبیت و تربیت انسان است، گفت: معلمی نشأت گرفته از این صفت خداوند و شغل انبیای الهی است و از این منظر مقام معلمی و منزلت معلمانی که در زندگی ما نقش داشته‌اند روشن خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره به تعیین سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری بعنوان روز معلم اظهار داشت: با بررسی زندگی پربرکت این شهید بزرگوار ظرایف ارزشمندی آشکار خواهد شد که توجه به آن می‌تواند در نگرش ما به زندگی تحول شگرفی ایجاد نماید. وی افزود: زندگی شهید مطهری در تعلیم و تعلم خلاصه شده است و آنچه که در این بین برای ما معلمان اهمیت می‌یابد مسئله محور بودن ایشان در امر تعلیم است. کتب و سخنرانی‌های ایشان همیشه با طرح یک سوال هوشمندانه و مبتلابه جامعه آغاز می‌شود و کلام او در بستر دیالوگ و در جهت حل آن مسئله بسط داده می‌شود. این استاد دانشگاه روش تدریس مسئله محور را یکی از موثرترین روش‌های تدریس در ایجاد انگیزه و رغبت در میان دانشجویان عنوان کرد و بر ضرورت ایجاد فضای دیالوگ میان مدرس و دانشجو در کلاس‌های درس تاکید کرد.

دکتر فتح طاهری آمار مدرسان فعال علمی کاربردی استان قزوین را بالغ بر 600 مدرس عنوان کرد و در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با همت این مدرسان شاهد تحول در برنامه‌ریزی درسی و ارائه آموزش‌های مهارتی و در نتیجه تربیت دانش‌آموختگانی کارآمد و توانمند در جامعه باشیم.

ارائه سخنرانی توسط دکتر پیک‌حرفه استادیار گروه فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با موضوع «اخلاق حرفه‌ای» از دیگر بخش‌های این مراسم بود که مورد توجه حاضران در جمع قرار گرفت. این استاد دانشگاه با بیان اینکه آشنایی با فلسفه اخلاق و اخلاق کاربردی از ضروریات هر حرفه است، گفت: در زندگی حرفه‌ای با دوراهی‌ها و سوالات اخلاقی متعددی مواجه خواهیم شد که در واقع عرصه مواجهه دو ارزش اخلاقی است و ما مجبور به انتخاب یکی از آن دو هستیم. بنابراین ما ناچاریم به صورت علمی و تخصصی اصول اخلاق را بدانیم و بکار بندیم. وی اخلاق آموزش، اخلاق پژوهش، اخلاق محیط زیست و اخلاق پزشکی را نمونه‌هایی از دسته‌بندی اخلاق کاربردی عنوان کرد که در آن به بایدها و نبایدهای این حوزه‌ها پرداخته می‌شود.

گفتنی است سخنرانی دکتر ریزوندی به نمایندگی از مدرسان دانشگاه، اجرای تئاتر طنز توسط دانشجویان مرکز شهرداری قزوین، موسیقی پاپ، اجرای گروه کرال با موضوع معلم و همچنین موسیقی سنتی از دیگر بخش‌های این مراسم متنوع و باشکوه بود.

در پایان علاوه بر تقدیر از مدرسان برگزیده دانشگاه، از مهندس حسن اسدی رئیس سابق مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر قزوین و وجیه‌اله صادقی از اعضای هیات موسس و پیشکسوت مرکز آموزش علمی کاربردی الموت به جهت بیش از 8 سال تلاش در جهت رشد و تعالی مرکز تجلیل شد.

 

کلیدواژه‌ها: روز معلم تجلیل از مدرسان