دکتر امید در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین
دانشگاه جامع علمی کاربردی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور در میان ۱۲ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت
دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: امسال و سال گذشته از مراکز نوآوری دانشگاه، ایدههایی در نمایشگاه دستاوردهای فناوری کشور شرکت کرده بودند که دانشگاه جامع علمی کاربردی را در میان 12 دانشگاه برتر کشور قرار داد. مدرسان و دانشجویان میتوانند در این مراکز نوآوری از حمایتهای دانشگاه استفاده و ایدههای خود را تجاریسازی کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر امید عصر روز یکشنبه 5 اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که در محل سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، تصریح کرد: در شرایطی که تعداد دانشجویان کشور در سال ۹۳ به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده بود، امروز با یک شیب کاهشی به کمتر از ۴ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که در گذشته ظرفیتی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار صندلی ایجاد کردیم و به ازای هر متقاضی سه انتخاب وجود داشت.
وی در خصوص توسعه کمی آموزش عالی خاطرنشان کرد: توجه به توسعه کمی دانشگاهها ما را به شرایطی رساند که امروز با چالشهای جدی در خصوص تعداد دانشجو و کاهش تقاضا روبرو هستیم. لذا در حال حاضر مهمترین نیاز ما توجه به کیفیسازی آموزش عالی است. در همین راستا در سه سال اخیر با اصلاح سیاستهای خود پیشرفت کیفی آموزشهای علمی کاربردی در این دانشگاه را شاهد هستیم.
ساماندهی مراکز آموزش علمی کاربردی در مراحل نهایی خود قرار دارد
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: از سال ۹۵ کار ساماندهی مراکز آموزش علمی کاربردی کشور در دستور کار قرار گرفت و برای اولین بار پس از ۲۵ سال توانستیم بر اساس تصویب اساسنامهها در مسیر تثبیت این مراکز گام برداریم.
دکتر امید اظهار داشت: از مجموع ۳۵۰ مرکز که باید اساسنامه داشته باشند در حال حاضر اساسنامه ۳۰۰ مرکز نهایی شده و اساسنامه ۵۰ مرکز باقیمانده هم در شورای گسترش آموزش عالی در حال بررسی و تصویب است.
امسال طرح ساماندهی مدرسان مراکز آموزش علمی کاربردی به نتیجه میرسد
دکتر امید در خصوص ساماندهی مدیریت مراکز آموزش علمی کاربردی گفت: یکی دیگر از کارهای مهم ما بررسی مجدد صلاحیت روسای مراکز آموزشی بود. بر اساس قانون، در شرایطی که هر فرد میتواند صرفاً دو دوره چهار ساله ریاست مرکز آموزشی را بر عهده داشته باشد در برخی از مراکز شاهد ریاست ۲۵ ساله افراد بودیم که این ریاست طولانی علاوه بر اینکه خارج از ضوابط و مقررات بود، آفتهای زیادی نیز به همراه داشت و با اجرای قانون به این وضعیت خاتمه داده شد.
وی تصریح کرد: همچنین وضعیت جذب مدرسان که قبلا میتوانست با اعمال نظر و سلیقه صورت گیرد اصلاح شد و از سال 95 با فراخوان جذب مدرس و تشکیل کارگروههای مستقل بررسی صلاحیت علمی و عمومی زمینه جذب مدرسان شایسته مهیا شد که این امر در سال جاری نیز ادامه یافت. در سال گذشته از 46 هزار متقاضی تدریس، هشت هزار نفر انتخاب شدند.
امید اضافه کرد: از میان 80 هزار مدرس فعلی دانشگاه در سطح کشور، پس از اجرای طرح ساماندهی مدرسان علمی کاربردی مشخص شد حدود ۳۰ درصد از این مدرسان شرایط ادامه همکاری را ندارند.
سیاست دانشگاه حذف رشتههای کم متقاضی و بازنگری رشتههای موجود است
دکتر امید در خصوص رشتههای علمی کاربردی اظهار داشت: بازنگری در برنامههای درسی از دیگر کارهای اساسی برای کیفیسازی است. در حال حاضر تمام ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در حال بازنگری است و در این مسیر از همه صاحب نظران خواستهایم دیدگاههای خود را مطرح کنند.
توسعه پودمانها و استقرار نظام صلاحیت حرفهای در دستور کار است
دکتر امید با بیان اینکه ترویج دورههای کوتاه در شرایط فعلی یک ضرورت است، گفت: توسعه آموزشهای پودمانی از دیگر فعالیتهایی است که در آموزش کوتاه مدت، ضمن خدمت و بین سطوح تحصیلی در اولویت قرار گرفته و در حال حاضر تعداد این پودمانها به بیش از ۸۰۰ مورد افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور یادآور شد: این پودمانها متقاضی محور هستند و میتوان آن را در یک مدت ۴ ماهه فرا گرفت و به ارتقای توانمندی اقشار مختلف بویژه افراد شاغل کمک کرد تا با سرعت بیشتری دانش خود را به روز کرده و مهارت لازم را برای کسب و کار پیدا کنند.
دکتر امید تصریح کرد: موضوع مهم بعدی استقرار نظام صلاحیت حرفهای است زیرا در جهان پیشرفته امروز دیگر مدرک ملاک نیست و اگر تخصص و مهارت لازم را نداشته باشید نمیتوان به نتیجه رسید و بهره لازم را برد. عدم استقرار نظام صلاحیت حرفهای سبب شده تا متخصصان در رشتههای مربوط به خود شاغل نشده و به تبع آن تخصصگرایی در کشور از بین رفته و در مشاغل خود کارآمد نباشد. وی اضافه کرد: در نظام صلاحیت حرفهای وزارت کار متولی نیروی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با مدرک دیپلم و پایینتر و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی بررسی صلاحیت دانشآموختگان دانشگاهی است.
فعال شدن مراکز نوآوری تحت نظارت دانشگاه
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: با فعال شدن مراکز نوآوری و با تفویض اختیار به استانها توانستهایم بیش از ۱۰۰ مرکز نوآوری را ایجاد و راه اندازی کنیم که ۴ مورد آن در استان قزوین است.
دکتر امید گفت: هدف گذاری ما این است که هر مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور یک مرکز نوآوری داشته باشد که این کار مقدمه ایجاد مراکز رشد است و اساتید و دانشجویان میتوانند از حمایتهای پیشبینی شده برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: دانشگاه برای حمایت از فعالان مراکز نوآوری پیشبینی تسهیلات لازم را کرده و از منابع دانشگاه ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود دو درصد به شرکتهایی که توسط دانشجویان، دانشآموختگان و مدرسان این دانشگاه در قالب مراکز نوآوری و رشد تاسیس شدهاند پرداخت میشود.
در سالجاری تمام مراکز آموزش علمی کاربردی کشور سطحبندی شدند
به گفته امید در راستای ارتقای کیفیت این دانشگاه، امسال برای اولین بار مراکز آموزش علمی کاربردی در چهار گروه کیفی سطحبندی شدند که البته در سال اول هیچ یک از مراکز آموزشی شرایط قرارگیری در سطح یک را نداشتند و تعداد 17 مرکز در سطح 2 قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: بیش از 70 مرکز ما در سطح چهار قرار دارند و به آنها مهلت داده شده تا خردادماه سال آینده کیفیت خود را بر اساس شاخصهای موجود ارتقا پیدا کنند.
۱۵ درصد بودجه ما دولتی و ۸۵ درصد از محل شهریه است
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری که سهم دانشگاه از بودجه دولتی را جویا شد اظهار داشت: ۱۵ درصد بودجه دانشگاه دولتی و ۸۵ درصد از محل بالاسری شهریه دانشجویی تامین میشود.
