مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی مهارتی

ماموریت گرایی وجه تمایز زیرنظام آموزش مهارتی با سایر زیرنظام‌های آموزش عالی کشور است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۷ کد : ۳۸۶۷۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۰۲
نشست مشترک مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی مهارتی سازمان مرکزی با رئیس دانشگاه و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان قزوین به منظور تبیین سیاست دانشگاه در توسعه رشته‌های مهارتی برگزار شد.
ماموریت گرایی وجه تمایز زیرنظام آموزش مهارتی با سایر زیرنظام‌های آموزش عالی کشور است

نشست مشترک مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی مهارتی سازمان مرکزی با رئیس دانشگاه و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان قزوین عصر روز دوشنبه 17 اردیبهشت در محل سالن جلسات دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، در ابتدای این نشست که به منظور تبیین سیاست دانشگاه در توسعه رشته‌های مهارتی در مراکز آموزشی تشکیل شد، دکتر فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره به تمایز آموزش‌های علمی کاربردی با سایر زیرنظام‌های آموزش عالی، بر تدوین و ارائه دوره‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار تاکید کرد و اظهار داشت: مبنای درخواست دوره‌های کاردانی و کارشناسی از سوی مراکز آموزش علمی کاربردی باید بر اساس نیاز واقعی بازار کار در سال‌های آینده صورت پذیرد و معیار قرار دادن نیاز کاذب فعلی که در تعداد محدودی از رشته‌های تحصیلی متمرکز است در تضاد با منافع کشور است. وی در این خصوص افزود: امروز در جامعه شاهد هستیم که گرایش دانشجویان در سال‌های اخیر به برخی از رشته‌های مهندسی و حقوق نتیجه‌ای جز بیکاری و سرخوردگی جوانان به همراه نداشته است، لذا رسالت ما حکم می‌کند که در مسیر گسترش آموزش عالی ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه‌ای را مدنظر قرار دهیم.

مهندس معصومیان مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی مهارتی سازمان مرکزی دانشگاه نیز در سخنانی با تشریح سیاست ماموریت‌گرایی در مراکز آموزش علمی کاربردی، اجرای این سیاست را یک گام اساسی در اصلاح مسیر رشد و تعالی دانشگاه دانست و گفت: تفاوت اصلی نظام آموزش مهارتی با سایر زیرنظام‌های آموزش عالی کشور در اینست که هر مرکز آموزش علمی کاربردی باید در مسیر ماموریت دستگاه متقاضی خود گام بردارد که برای تحقق این امر، دانشگاه از سال گذشته اقدام به کدبندی کردن رشته‌ها متناسب با ماموریت هر مرکز نموده است. بر این اساس هر مرکز متناسب با ماموریت خود که در یکی از چهار گروه مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر، کشاورزی و صنعت می‌باشد مجاز به درخواست دوره‌ می‌باشد.

مهندس معصومیان در بخش دیگری از سخنان خود، رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی را تربیت نیروی انسانی عنوان کرد و در بیان تفاوت میان مقوله آموزش و تربیت اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی یعنی آماده‌سازی دانشجو برای ورود به بازار کار بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی، که این مهم با قرار دادن دوره‌های کارآموزی و کارورزی در سرفصل دروس علمی کاربردی و نظارت بر حسن اجرای آن محقق می‌شود.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی مهارتی از رشد پذیرش دانشجو، افزایش میانگین ثبت نام در هر کدرشته محل از 14 دانشجو به 22 دانشجو و همچنین رشد 10 درصدی معدل پذیرفته‌شدگان به عنوان نتایج اصلاح رویکرد دانشگاه به سمت ماموریت گرایی یاد کرد.

در ادامه این نشست، روسای مراکز آموزش علمی کاربردی به طرح مباحثی در خصوص درخواست دوره‌ برای نیمسال اول سال تحصیلی 97-98 پرداختند.

کلیدواژه‌ها: دکتر فتح طاهری گسترش آموزش عالی مهارتی مهندس معصومیان