من اصولم را از قرآن گرفتهام، آنچه آیات قرآن میگوید آن نیست که اصولگراها و اصلاحطلبها عمل میکنند
پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجتالاسلام و المسلمین دکتر عابدینی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، ایشان در فضایی صمیمی به سؤالات و شبهات فرهنگی، دینی و سیاسی مدرسان دانشگاه پاسخ دادند.
روز دوشنبه 10 اسفندماه و در دومین روز برگزاری «دوره آموزش مهارتهای عمومی تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی» پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت حجتالاسلام و المسلمین دکتر عابدینی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، جلسه پرسش و پاسخی با حضور ایشان، دکتر مهدوی نیری سرپرست واحد استانی قزوین، روسا و مدرسان مراکز آموزش علمی کاربردی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین، در آغاز این جلسه دکتر مهدوی نیری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین به روسا و مدرسان مراکز آموزش علمی کاربردی حاضر در جلسه خیر مقدم گفت و با تقدیر از حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر عابدینی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در این جلسه افزود: خوشبختانه بدلیل اینکه ایشان از چهرههای شاخص علمی و دانشگاهی استان هستند همیشه به دانشگاه جامع علمی کاربردی لطف داشتند که پذیرش دعوت دانشگاه برای حضور در این جمع مصداقی از الطاف ایشان به ماست.
دکتر مهدوی نیری با بیان اینکه امروز دومین و آخرین روز برگزاری «دوره آموزش مهارتهای عمومی تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی» است گفت: در این دورهها که مورد تاکید ریاست عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی است در دو حوزه روشهای نوین تدریس و همچنین نحوه سنجش و ارزشیابی تحصیلی به مدرسان علمی کاربردی اطلاعات و دانش لازم منتقل میشود.
سرپرست واحد استانی در خصوص جایگاه دانشگاه در آموزش عالی استان اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با حدود سیزده هزار دانشجو، یک هزار و 800 مدرس در 18 مرکز آموزش علمی کاربردی به امر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر استان فعالیت دارد که بیش از 70 درصد این مراکز توسط بخش خصوصی اداره میشوند.

دکتر مهدوی نیری در خاتمه سخنان خود به تمایل حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدینی جهت برگزاری این جلسه به صورت پرسش و پاسخ اشاره کردند و از اساتید حاضر در جمع خواستند سوالات خود را مطرح نمایند.
در ادامه سؤالات اساتید به همراه پاسخهای نماینده محترم ولیفقیه در استان به تفصیل آمده است:
پیروزی جبهه اصلاح طلبی در استان را که حضرتعالی هم در جرگه گفتمان اصولگرایی تعریف شدهاید، چگونه ارزیابی میکنید؟
بنده طرفدار هیچ حزب و جناحی نیستم. من همیشه گفتهام جناحی بودن یک طلبه و بهویژه ائمه جمعه هیچگاه با تقوا سازگار نیست و جناحی بودن و خطیب نمازجمعه بودن با یکدیگر جمع نمیشوند چرا که اگر دولت اصولگرا و یا اصلاحطلبی بر سر کار آمد و کار اشتباهی کرد باید انتقاد کند و اگر طرفدار حزب و یا جناح باشیم این امر محقق نمیشود.
بنده در دولت قبلی و دولت فعلی هر جا که لازم بوده، انتقاد کردهام و حتی از دولت قبلی بیشتر انتقاد میکردم زیرا پسلرزه نداشت و الان با احتیاط انتقاد میکنیم چرا که میبینیم این کار برای استان هزینهبردار است و آنقدر درگیرمان میکنند که نمیشود حرف را بهجایی رساند. هر کسی که در نماز جمعه حضور داشته به خوبی از انتقادات ما از دولت قبلی مطلع و اسناد آنهم موجود است.
وابستگی به حزب یا جناح کار اشتباهی است و یک طلبه نمیتواند اصلاحطلب و یا اصولگرا باشد. به اصولگراها گفتهام باید اصولی باشید نه اصولگرا و اصولی بودن غیر از اصولگرا بودن است و اصلاحطلب بودن به معنای امام حسینی غیر از اصلاحطلب بودن منافقین است.
این انتقاد را به هر دو جناح دارم و بنده در ظرفیت هیچیک جا نمیشوم و اصولم را از قرآن میگیرم و صلاحیتهایی که من را به سمت اصلاحات پیش میبرد را نیز از قرآن میگیرم و آن چیزی که قرآن میگوید آن چیزی نیست که اصلاحطلبها به آن عمل میکنند و اصولگراها دنبال آن هستند.

در این انتخابات تعدادی اصلاحطلب و اصولگرا موفق شدهاند به مجلس راه پیدا کنند؛ اما هر کسی که برای رضای خدا کاندیدا شده، تبلیغ کرده و پای صندوق رفته و به کاندیدای اصلح، بر اساس موازین الهی و انقلابی رأی داده، پیروز انتخابات و هر کسی جار و جنجال و تحریف شخصیت دیگران را دنبال کرده بازنده انتخابات است.
چرا با وجود این که زمانی قزوین دارای علمای بسیار زیادی بوده، امروز باید از استانهای دیگر علمایی برای خبرگان رهبری نماینده مردم استان شوند؟
تاریخ حوزههای علمیه قزوین مانند خیلی از شهرهای دیگر شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده است.
در دوره اخیر هم اینگونه نبود که در استان قزوین و یا اهالی قزوین در سایر استانهای کشور، نبودند کسانی که این خلأ را نتوانند پر کنند. حتماً میدانید فضاهای سیاسی خاصی پیش آمد و جوسازیهایی که صورت گرفت مقداری فیلترها و سختگیریهای شورای نگهبان جدیتر شد و اگر اینگونه نمیشد مدیریت کار بسیار سخت میشد.
معتقدم بسیاری از اساتیدی که در قزوین مشغول تدریس هستند مایههای اولیه ورود به خبرگان رهبری را دارند و در قم هم روحانیون زیاد قزوینی داریم که شرایط ورود را داشتند و اگر در قرون مختلف سطح حوزههای علمیه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که سطح علمی امروز حوزهها کمتر از آن زمان نیست.
متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که همیشه منتظریم تا یک شخصیتی از دنیا برود تا او را معرفی کنیم در حالی که برای استفاده بیشتر از آن عالم باید در زمان حیات او، از ویژگیهایش مطلع شویم.

متولی اصلی اسلامی شدن دانشگاهها چه نهادی است و از آن جایی که هر روز اهمیت به مسائل دینی در میان اساتید و دانشجویان کمرنگتر میشود، چه برنامههایی در این حوزه وجود دارد؟
برگزاری همایش و سخنرانی شاید انگیزهای ضعیف و تحریک برخی از افراد را به همراه داشته باشد اما این موضوع موجب اسلامی شدن دانشگاهها نخواهد شد. اگر بخواهیم به این هدف دست پیدا کنیم باید در خانوادهها، کودکان و مدارس سرمایهگذاری کنیم چرا که دانشجو زمانی که به دانشگاه ورود پیدا میکند، شخصیتش شکلگرفته و تأثیرپذیری او کاهش پیدا کرده است؛ هر چند جوانها در هر دورهای نقطه امید ما هستند و قلب آنها متأثر خواهد شد و باید تلاش کنیم تا دشمن قلبهای آنها را تسخیر نکند.
امام علی (ع) فرمودهاند: قلب نوجوان مانند زمین مستعدی است که چیزی در آن کاشته نشده اما کاملاً آماده کشت و کار است. هر چیزی در آن بکارید، آن را میپذیرد و محصولش را به شما تحویل میدهد.
هر روز علاقه دانشجویان به مباحث دینی و نماز بیشتر میشود و این علاقه آنها هر روز بیشتر خود را در سطح دانشگاهها نشان میدهد. و اگر ناهنجاری در سطح دانشگاه صورت میگیرد به خاطر کمکاری ما مسئولان است.
ایجاد کانون قرآن، انتظار، نهجالبلاغه و بسیج و فعالیتهایی که آنها دارند بسیار مهم و اثرگذار است و در راستای اسلامی شدن دانشگاهها قرار دارد و با برنامههایی نظیر راهیان نور دلهای زیادی را جذب مکتب اهلبیت میکنند و این نیست که کاری در این حوزه انجام نشده است.
موضوع نقش طرح «ضیافت اندیشهها» و «معرفت افزایی» در دانشگاهها و همچنین تاریخچه و اهمیت «وحدت حوزه و دانشگاه» از دیگر سوالاتی بود که حضرت حجتالاسلام و المسلمین دکتر عابدینی به آنها پاسخ گفتند.

شایان ذکر است پیش از برگزاری این مراسم دکتر مهدوی نیری سرپرست واحد استانی قزوین با حضور در کلاسهای دوره آموزش مهارتهای عمومی تربیت مدرس و استماع نظرات مدرسان در جریان کم و کیف برگزاری این دوره قرار گرفت.
