دکتر مهدوی در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه: ماموریت گرایی و رتبه بندی مراکز آموزشی از الویتهای مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین، دکتر مهدوی نیری در آغاز این سخنرانی که با هدف تبیین جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظام آموزش عالی کشور صورت گرفت، با یادآوری هجدهم مهرماه سالگرد تاسیس دانشگاه ابراز داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی که 22 سال از حیات علمی و اجرایی آن میگذرد اکنون با حدود ششصدهزار دانشجو و 1060 مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح کشور فعالیت دارد و فعالیت این دانشگاه در استان قزوین در 23 مرکز و با 289 رشته مصوب کاردانی، 142 رشته کارشناسی و 2 رشته کارشناسی ارشد دنبال میشود. وی تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزش علمی کاربردی استان را بیش از 12 هزار نفر برشمرد و خاطرنشان کرد: در مهرماه سالجاری تعداد 2016 نفر در مقطع کاردانی و 1797 نفر در مقطع کارشناسی پذیرش شدهاند بر این اساس دانشگاه جامع علمی کاربردی از لحاظ تعداد دانشجویان، دومین دانشگاه بزرگ استان است مضاف بر اینکه برخلاف سایر دانشگاههای استان حدود 80 درصد این دانشجویان بومی و از ساکنان استان هستند.
سرپرست واحد استانی قزوین تفاوت دیگر این دانشگاه با سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان را در تقاضامحور بودن آموزشها و توجه به فناوریها و تکنولوژی روز دانست و اظهار داشت: انواع فناوریهای مورد نیاز استان در حوزه تولید و فرآوری محصولات غذایی از قبیل تولید و فرآوری زیتون و انگور، خشکبار، پرورش زنبور عسل، تولید آرد و روغن خوراکی، صنعت شیرینیپزی و آشپزی، تکنولوژی مربوط به حوزه صنعت همانند جوشکاری، تعمیر و نگهداری دستگاههای صنعتی، طراحی صنعتی، صنایع ساختمانی همچون صنعت تولید سرامیک و سنگهای ساختمانی، نصب و تعمیر آسانسور و پله برقی، معماری، تزئینات داخلی ساختمان، علوم مربوط به حوزه گردشگری همانند مدیریت گردشگری و هتلداری، حوزه بازرگانی از قبیل بازاریابی و تبلیغات تجاری و حتی در ساخت تجهیزات نظامی هریک در قالب رشتههای تخصصی ارائه شده و یا قابل ارائه است.
دکتر مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و برنامه پنج ساله ششم توسعه اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغیه اخیر خود که در تاریخ نهم تیرماه سالجاری در زمینه سیاستهای کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه صادر فرمودند رشد اقتصادی شتابان و 8 درصدی، بهبود فضای کسب و کار، حمایت از اشتغالزایی مزیتدار بومی، افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور و تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال را خواستار شدند که در این میان نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی با شعار «هر ایرانی یک مهارت» و اختصاص 60 درصد دروس رشتههای خود به دروس مهارتی و عملی ممتاز خواهد بود.
دکتر مهدوی سه وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی را تجاری سازی علم، دانش بنیان کردن اقتصاد و بازنگری در رشتهها و دورهها بر مبنای نیاز روز و بازار کسب و کار عنوان کرد و تاکید نمود: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه نسل سومی است و بر اساس وظایف تعریف شده بدنبال تربیت نظریهپرداز نیست بلکه هدف خود را پرورش تکنسینهای کاردان قرار داده تا بتوانند مشکلی از مشکلات کشور را به صورت عملی حل نمایند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین به فعالیت شش کمیته تخصصی شامل کمیته پژوهش، کمیته کمیسیون آموزش و موارد خاص، کمیته گسترش، کمیته نظارت و ارزیابی، کمیته برنامه ریزی آموزشی و درسی و کمیته عزل و نصب روساء مراکز آموزش علمی کاربردی در واحدهای استانی دانشگاه اشاره کرد و در خصوص ساختار نظارتی دانشگاه بر کیفیت آموزشها و خدمات ارائه شده در مراکز آموزشی اظهار داشت: دانشگاه به دنبال نظارت سیستمی بر مراکز آموزشی و رتبهبندی آنها بر اساس 9 عامل، 66 ملاک و 245 نشانگر تعریف شده است. بر این اساس در طی دو ماه گذشته اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی خودارزیابی مراکز در سطح واحدهای استانی نموده است که پس از تکمیل این فرآیند، مراکز آموزشی متناسب با رتبه کسب شده نسبت به جذب دانشجو اقدام خواهند کرد. دکتر مهدوی در ادامه اضافه کرد: برنامه مهم و الویت دار دیگر دانشگاه جامع علمی کاربردی ماموریت گرایی و تخصصی کردن مراکز است تا هریک از مراکز بر اساس ماموریت اجرایی خود اقدام به اخذ دانشجو نمایند.
دکتر مهدوی نیری در ادامه به جایگاه مهم مدرسان در نظام جامع آموزش مهارتی پرداخت و ابراز داشت: با توجه به اینکه مدرسان رکن رکین نظام جامع آموزش مهارتی محسوب میشوند، دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به شناسایی مناطقی از کشور با محوریت چند استان برای آموزش مدرسان مراکز علمی کاربردی در قالب دورههای کوتاه مدت نموده است تا مدرسان بتوانند در جهت انجام ماموریتهای خود که همان تربیت نیروی متخصص برای اداره کشور و رساندن کشور به توسعه پایدار است گامهای موثری بردارند.
سرپرست واحد استانی به فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مراکز آموزش علمی کاربردی استان در جشنوارهها و مسابقات مختلف علمی، پژوهشی، قرآنی و ورزشی حضوری فعال داشته و موفقیتهای خوبی کسب کرده است از جمله کسب سه مقام برگزیده در جشنواره حرکت امسال و حضور در نخستین جشنواره ابتکارات و اختراعات کشور که با حضور وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 25 لغایت 27 مردادماه در محل برج میلاد تهران برگزار شد که در بین استانهای کشور، استان قزوین با 53 طرح بعد از استانهای تهران و اصفهان با بیشترین طرح حضور داشته و موفق به کسب عناوین برتر این جشنواره شد.
دکتر مهدوی نیری یادآور شد میزان شهریه دریافتی در این دانشگاه در برخی از رشتهها یک سوم شهریه دریافتی برخی از دانشگاههاست و دانشگاه جامع علمی کاربردی درصدد اعطای وامهای کوتاه مدت به فارغ التحصیلان این دانشگاه است که امیدواریم با پیگیریهای انجام شده و جلسات مختلف با مسوولان کشور این مهم به نتیجه مطلوب برسد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین در پایان سخنان خود بر ایجاد مراکز آموزش علمی کاربردی در شهرستانهای تاکستان و بویین زهرا با مساعدت مقامات و نمایندگان محترم مردم این شهرستانها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

شایان ذکر است در آیین نماز جمعه این هفته شهر قزوین که به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدینی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین اقامه شد دانشجویان و کارکنان مراکز علمی کاربردی قزوین حضوری چشمگیر داشتند.
