دکتر مهدوی نیری: تجاریسازی علم، دانشبنیان کردن اقتصاد و بازنگری در رشتهها با توجه به فضای کسب و کار از مهمترین وظایف دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
نشست هماندیشی مسؤولان ارشد استان با رؤسای دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز تحت نظارت عصر روز شنبه 13 تیرماه با حضور آیت الله محمدی تاکندی نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین و مهندس رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، مهندس ایوب رحیمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین، دکتر انصاری مدیرکل دادگستری استان، حسینی مدیرکل فنی و حرفهای استان، حقایقپور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، فائزی رئیس جهاد دانشگاهی استان، دکتر محمد مهدوی نیری سرپرست واحد استانی، رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان و جمعی از خبرنگاران رسانههای استان در سالن باغستان سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین، دکتر مهدوی در آغاز این مراسم ضمن تشکر از حضور مسؤولان استانی، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست موجبات همدلی و زمینه رفع مشکلات و موانع را فراهم سازد. وی در ادامه، به شرایط دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر 23 مرکز آموزش علمی کاربردی در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 22 مرکز فعال است. وی افزود: بیش از 12 هزار دانشجو در مراکز تحت نظارت دانشگاه و در 286 رشته مصوب کاردانی، 142 رشته مصوب کارشناسی و 2 رشته مصوب کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد بین 80 تا 85 درصد را افراد بومی تشکیل میدهند.
سرپرست واحد استانی از تجاریسازی علم، دانشبنیان کردن اقتصاد و بازنگری در رشتهها با توجه به فضای کسب و کار به عنوان مهمترین وظایف دانشگاه جامع علمی کاربردی یاد کرد و افزود: تدوین دورهها بر اساس نیاز بازار کسب و کار نخستین اقدام این دانشگاه است، چرا که این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه تقاضا محور، نیازهای بازار کار را اخذ و آن را تبدیل به دوره کرده و دانشجو تربیت میکند. وی صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر را از حوزههای کاری دانشگاه جامع علمی کاربردی برشمرد و افزود: در حال حاضر 40 درصد آموزشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش های تئوری و 60 درصد جزء آموزشهای مهارتی میباشد.

دکتر مهدوی در ادامه تصریح کرد: فراهم کردن موجبات مشارکت سازمانها و دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی در امر تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور به نحوی است که دانشآموختگان هر یک از موسسات تحت نظارت این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنها محول شده یا خواهد شد، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
ایشان به شاخصهای ارزیابی آموزش در دانشگاه اشاره کرد و گفت: ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه، فراهم ساختن زیربنایی مناسب برای ایجاد انتقال فناوریهای نوین از دیگر اهداف این دانشگاه است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص برنامه ششم توسعه توصیه موکد داشتند که بهبود فضای کسب و کار در این برنامه به خوبی لحاظ شود که دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه میتواند موفق عمل کند.
دکتر مهدوی در بخش پایانی سخنان خود دانشگاه جامع علمی کاربردی را یکی از دانشگاههای برتر کشور در مقوله کارآفرینی دانست و افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی با ارتقای قابلیتهای علمی و عملی دانشجویان، تدوین و بازنگری برنامه درسی متناسب با مهارتهای شغلی، ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینانه بین دانشجویان، بکارگیری مدرسان صاحب فن و متخصص، ارتباط موثر با دستگاههای اجرایی کشور، تالیف کتب تخصصی مرتبط با مقوله کارآفرینی، برگزاری کارگاههای مستمر آموزشی در خصوص ایجاد طرحهای تجاری، اشتغالزایی و کارآفرینی، ایجاد انجمنهای علمی دانشجویی و با سوق دادن مدرسان و دانشجویان به پژوهشهای کارآفرینانه کاربردی به یکی از دانشگاههای برتر کشور در مقوله کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است.
آیت اله محمدی تاکندی نماینده سابق مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در سخنانی ضمن برشمردن فضایل مادی و معنوی ماه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد با تلاش بیشتر مسوولان، رشد علمی استان قزوین همچنان ادامه پیدا کند.
در ادامه این نشست حجت الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به فلسفه تاسیس این دانشگاه اشاره کرد و گفت: فلسفه تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزایش کارآمدی نیروی کار است و این دانشگاه به منظور آمیختن علم و تجربه در فضای علمی کشور ایجاد شده است.
وی با نقد آموزش عالی به معضل مدرکگرایی در جامعه اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغههای اصلی کشور در شرایط فعلی اخذ مدرک بدون آموختن تجربه کاری لازم است بنابراین دانشگاه جامع علمی کاربردی باید بیشتر در زمینه مهارتآموزی فعالیت کند.
حجت الاسلام حسینی اذعان داشت: در بسیاری از موارد دانشی که در دانشگاهها تدریس میشود کاربردی نبوده و دانشجو پس از دریافت مدرک تحصیلی از دانشگاه نمیتواند در محیط کار کارایی لازم را داشته باشد. از این رو مسئولان دانشگاهها باید تلاش کنند تا فارغالتحصیلان با کارآمدی بیشتری وارد عرصه کار و اشتغال شوند.
مهندس رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با تقدیر از عملکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، در سخنان خود تلفیق علم و مهارت را از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی برشمرد و اظهار کرد: یکی از دغدغههای کشور، علمی و فنی بودن جوانان بود که در این زمینه به تنهایی از دولت کاری بر نمیآمد. وی با مقایسه سرانه دانشگاههای دولتی با دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی تصریح کرد: هر کجا که بخش خصوصی وارد کار شده به نتایج مطلوبی دست پیدا کردهایم که از آن جمله میتوان به عرصه جبهه و جنگ، تعلم و تربیت، صنعت و تولید اشاره کرد.
