مشروح نشست خبری ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین با اصحاب رسانههای استان
در نشست خبری که به مناسبت بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه روز شنبه 12 مهرماه در سالن جلسات دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین برگزار شد، دکتر گرجی ریاست واحد استانی قزوین نکاتی پیرامون وضعیت کنونی و آینده آموزش عالی کشور یادآور شده و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفتند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر یوسف گرجی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین با اشاره به کاهش 30 درصدی متقاضیان ورود به دانشگاه در سال تحصیلی جدید گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 1372 تاسیس شد و امروز در شرایطی هستیم که گسترش کمی دانشگاه منطقی نخواهد بود و باید به سمت کیفیسازی حرکت کنیم.

وی افزود: در یکهزار مرکز آموزشی مستقر در 31 استان کشور 750 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند. بنابراین دانشگاه از لحاظ کمی توسعه یافته تلقی میشود و متناسب با رشد جمعیت راهاندازی مراکز آموزشی محقق شده و امروز به مرحله اشباع رسیده ایم.
400 هزار صندلی خالی در دانشگاهها
دکتر گرجی بیان کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار متقاضی ورود به دانشگاه در کنکور ثبتنام کردند. امسال این میزان با کاهش 10 درصدی به حدود یک میلیون نفر رسید و این در حالی است که حدود 20 درصد از تعداد ثبتنام کنندگان در جلسه کنکور شرکت نکردند. نتیجه این امر خالی ماندن 400 هزار صندلی از ظرفیت آموزش عالی کشور است که نگران کننده است.
وی افزود: امسال حدود 60 درصد از ظرفیت موسسات غیر انتفاعی و حدود 37 درصد از ظرفیت مراکز آموزش علمی کاربردی بدون متقاضی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین افزود: در حوزه آموزش عالی کشور واقعیتی در جریان است که هم تهدید و هم فرصت محسوب میشود و اگر اندیشه نکنیم آسیب خواهیم دید.
دکتر گرجی در خصوص مراکز آموزش علمی کاربردی استان قزوین بیان کرد: در مقطع کاردانی تعداد 181 رشته/محل در 22 مرکز آموزشی با ظرفیت 9050 دانشجو مصوب شده است. در سال تحصیلی 93، سازمان سنجش تعداد 2400 نفر برای پذیرش در این رشته/محلها معرفی کرده که از میان 1435 پذیرفته شده ثبتنام کرده و مجموعا حدود 60 درصد اسامی اعلام شده جذب شدهاند. در این مقطع تحصیلی 62 رشته/محل به حد نصاب لازم رسیده است.
وی اضافه کرد: در مقطع کارشناسی تعداد 93 رشته/محل در مراکز آموزشی استان با ظرفیت 4650 دانشجو مصوب شده است. در سال تحصیلی 93، تعداد 1505 نفر برای پذیرش در این رشته/محلها توسط سازمان سنجش معرفی شده که از میان 790 نفر ثبتنام کرده و مجموعا حدود 50 درصد اسامی اعلام شده جذب شدهاند. در مقطع کارشناسی 36 رشته/محل به حد نصاب لازم رسیده است.
دکتر گرجی در خصوص پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد گفت: از 2 رشته/محل مصوب با ظرفیت 20 دانشجو، 18 نفر در سال تحصیلی جاری ثبت نام کردهاند.
این استاد دانشگاه گفت: در مجموع همه رشته/محلها حدود 30 درصد از ظرفیت دانشجو جذب شده که تهدیدی برای آینده دانشگاه است. اگر به این تهدیدها توجه نشود در آینده نزدیک با چالشهای جدی روبرو خواهیم شد و برخی از مراکز مجبور به تعطیلی هستند لذا باید چاره اندیشی کنیم.
دکتر گرجی بیان کرد: مراکز دانشگاهی مستقر در استان به سختی خود را حفظ کردهاند به ویژه در مقطع کاردانی حداقل دانشجو را داریم و در کارشناسی هم شاهد کاهش هستیم. در مقاطع بالاتر تحصیلی نیز بدلیل ظرفیتی که در سالهای اخیر ایجاد شده، اگر فکر اساسی نشود در آینده نزدیک دچار مشکلات جدی خواهیم شد.
وی گفت: با توجه به نسبت بازار کار با دانشجویان مقرر شده تا وزارت علوم کنترل و نظارت جدیتری در دانشگاهها داشته باشد زیرا در بسیاری از رشتهها دانشجویان بیش از حد جذب شدهاند که به دلیل عدم کنترل آن امروز با تهدید مواجه هستیم.
ظرفیت بالای دانشگاهها زنگ خطری برای آینده
این استاد دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی هم با تداوم این روند دچار بحران و چالش خواهد شد لذا از همین امروز باید ساماندهی رشتهها و کیفیسازی آنها مورد توجه جدی قرار گیرد.
گرجی یادآور شد: جمعیت دانشجویی و دانشآموزی زیادی جذب شده اما افت ثبتنام کاملا مشهود است. زیرا دیگر نگاه مدرک گرایی در دانشگاهها راضی کننده نیست و نمیتواند آینده شغلی دانشجو را تامین کند. جوان امروز به جای نام دنبال نان است و نیازمند آن است که پس از تحصیل بتواند شغلی داشته باشد و درآمد کسب کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین اضافه کرد: ثبت نام بدون کنکور در برخی دانشگاهها زنگ خطری است که در آینده این محدودیت به حداقل میرسد و رقابت برای دانشگاهای دولتی خواهد بود و کنکور بتدریج خذف خواهد شد و اگر دانشگاها کیفیت خود را بالا نبرند و انگیزه ایجاد نکنند دیگر دانشجویی سراغ آنها نخواهد رفت. در این بین دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی بیشترین مشکل را خواهند داشت چراکه هم جمعیت دانشجویی کاهش یافته و هرم سنی روبه نزول است و هم انگیزه تحصیل بشدت در حال کاهش است.
حمایت از دانشگاهها و کیفی سازی راه حل عبور از مشکلات
گرجی گفت: چاره کار این است که ابتدا باید موسسات آموزش عالی حمایت شوند و ساختاری ایجاد شود که کاهش دانشجو تهدید جدی نباشد و در این میان رقابت بین مراکزی است که بتوانند به اشتغال هم کمک کنند.
وی افزود: یکی از روشهای برون رفت از تهدید این است که نیازهای بازار کار احصاء شده و برای نیروی کار متناسب با این نیازها، رشتهها و دورههای مبتنی بر آموزش مهارتی تعریف و اجرا شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: خوشههای فنآوری باید در صنوف مختلف کشور ایجاد شود تا بتوانیم خلاء آینده دانشجو را برطرف کرده و روی پای خود بایستیم. در این راستا برخی صنوف مانند شیرینی پزی و تاکسیرانی تحت پوشش آموزش علمی کاربردی قرار خواهند گرفت.

گرجی بیان کرد: باید کمک کنیم همه نیروهای مشاغل آزاد استان با مهارت وارد بازار کار شوند. به عنوان مثال در حوزه شیرینی پزی، دانشگاه جامع علمی کاربردی میتواند نحوه تولید، بستهبندی و بازاریابی باقلوا بعنوان شیرینی مرغوب قزوین را به صورت یک دوره آموزش مهارتی ارائه دهد تا نیروی کار تربیت شده بتواند این سوغات مشهور قزوین را با برندسازی صادراتی کرده و به اقتصاد استان کمک کند. این امر در سایر محصولات شاخص کشاورزی هم قابل اجراست.
گرجی بیان کرد: باید دانشجویانی تربیت کنیم تا در رشتههای صنعتی و بخشهای مختلف توانمند شوند و بتواند هم به اشتغال خود کمک کند و هم در اقتصاد و کارآمدی کشور و استان سهیم شوند.
آموزشهای تخصصی راهکار دوم خروج از تهدید
این مسئول اضافه کرد: در استان باید به سمت آموزشهای تخصصی برویم و دورههای تک پودمانی را ترویج کنیم و در این زمینه دانشگاه جامع علمی کاربردی برای آموزش ضمن خدمت و تخصصی همه کارکنان دولت برنامه خواهد داشت.
وی گفت: اساسنامه سازمان ملی مهارت و فنآوری هم تهیه شده و دولت آن را تائید کرده و در دستور کمیسیون تخصصی قرار گرفته تا هدایت و آموزش کارمندان در طول 30 سال آینده برنامهریزی شود تا مهارت توان کارکنان دولت به صورت مستمر حفظ شود.
گرجی اظهار داشت: در این راستا بخشی از نیازهای جامعه و مشاغلی که به رشته دانشگاهی تبدیل نشدهاند در دستور کار قرار گرفته و دانشگاه علمی کاربردی مشاغلی که نیازمند آموزش هستند را شناسایی و مصوب کرده تا در مقاطع کاردانی و کارشناسی آموزش داده شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین تصریح کرد: باید به سمت مهارتی شدن حرکت کنیم و این دانشگاه ماموریت و رسالت مهم خود را ایجاد مهارت لازم در همه صنوف و رشتههای مورد نیاز کشور و استان میداند و در این راه گام برخواهد داشت و دیگر نگران صندلی خالی و جایگزینی دانشجویان در سایر مراکز نخواهد بود زیرا نیروهایی را تربیت خواهد کرد که اشتغال آنها تضمین شده است.
وی بیان کرد: مهمترین ویژگی دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که سرفصلهای دانشگاه بر اساس نیاز جامعه قابل بازنگری است و میتوان در کنار افزایش رشته ها زمینه هماهنگی آموزشها با اشتغال را فراهم کرد.
امید است با حرکت در مسیر کاربردی کردن رشتههای دانشگاهی زمانهای ارزشمند جوانان کشور فقط به تحصیل مطلق سپری نشود بلکه در مسیری حرکت کنیم تا پس از تحصیل و کسب مهارت فنی و علمی به نیرویی کارآمد و توانا تبدیلی شویم که نه فقط برای پشت میز نشینی بلکه حضور در مزرعه، باغستان، کارخانه، معدن، صنوف و مشاغل آزاد و ایجاد شغل برای خود و دیگران نقش موثری در اقتصاد وتوسعه کشور و استان داشته باشیم.
دکتر گرجی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین در پایان گفت: آینده دانشگاهها تنها با مهارت آموزی و کاربردی کردن رشتههای تحصیلی تضمین خواهد شد.
