سخنرانی ریاست محترم دانشگاه جامع علمی كاربردی واحد استان قزوین در خطبه های پیش از نماز جمعه قزوین به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی كاربردی
سخنرانی ریاست محترم دانشگاه جامع علمی كاربردی واحد استان قزوین در خطبه های پیش از نماز جمعه قزوین به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی كاربردی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی كاربردی واحد استان قزوین در استای تبیین نظام آموزش ملی مهارت و فناوری و به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع با توجه به هماهنگیهای بعمل آمده با دفتر امام جمعه محترم قروین دكتر گرجی ریاست دانشگاه جامع علمی كاربردی واحد قزوین در خطبه های پیش از نماز جمعه به شرح ذیل ایراد سخنرانی پرداختند.
سلام علیکم،
اعوذو بالله منالشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
لاحول ولا قوت الله بلا .......
با عرض ادب و احترام به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، یاد و خاطره حضرت امام، معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران را گرامی می داریم، آرزوی طول عمر با عزت و اقتدار مقام معظم رهبری را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمائیم،
عرض ادب و سلام خدمت شما نمازگزاران، خانم ها و آقایان و مردم شریف و متدین استان قزوین.
18 مهرماه سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را به شما نمازگزاران و خانواده بزرگ دانشگاه و همکاران محترم خودم در مجموعه دانشگاه تبریک عرض می نمایم.
امروز به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خدمت شما عزیزان هستم اجازه می خواهم گزارش مختصری از روند پیشرفت و فعالیت این دانشگاه داشته باشم.
اگر بخواهیم به توصیف کوتاهی از وضعیت علمی و پژوهشی کشور بپردازیم، با قاطعیت می توان گفت که امروز بحمدالله کشور با گذشتن از موانع صعب العبوری که بیگانگان ایجاد کردند، به رشد قابل ملاحظه ای از علوم رسیده و در زمینه تولیدات و محصولات علمی و مقالات بین المللی جایگاه خوبی را احراز نموده است که همه آن را می توان مرهون زحمات خالصانه خدمت گزاران توانمند عرصه علم و دانش در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانست( نشانه این پیشرفت را می توان گزارش Scopus ) در ماه گذشته اشاره نمود که رتبه 16 تولیدات علمی در جهان و رتبه اول در خاورمیانه).
رشد تولیدات علمی کشور هم اکنون رشدی 11 برابری متوسط دنیا است.
بیش از 2 درصد تولیدات علمی دنیا را جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.
در حوزه نانو، انرژی های نو، هوافضا، مایکرو الکترونیک و زیست اقلیمی حدود 10-15 رتبه ارتقاء داشته ایم.
جمعیت دانشجویی دانشگاهها بعد از انقلاب اسلامی به رشد 25 درصدی رسیده در صورتیکه جمعیت 2 برابر شده است این همه از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تحت زعامت ولی فقیه زمان، حضرت آقا به بروز و ظهور رسیده است.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تلاش های شایسته ای جهت کارآمدی نظام آموزش عالی در حوزه اقتصاد و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان صورت گرفته است. دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، نقش کلیدی و موثری در این عرصه عهده دار شده است.
در این راستا دانشگاه جامع علمی کاربردی با شعار هرکارخانه یک دانشگاه و هر شغل یک رشته تشکیل شده است.
هدف از تشکیل این دانشگاه جلب مشارکت سازمان ها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است تا بدین وسیله سطح دانش کاربردی مشاغل ارتقاء یابد و در پیوند میان آموزش عالی و فعالیت های اقتصادی حضور و نقش آموزش عالی در توسعه اقتصادی ایران اسلامی تاثیر گذارتر گردد.
دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف ارتقای سطح دانش و ایجاد مهارت های لازم و شناخت استعدادهای نهفته در جوانان پرشور و لایق کشور تاسیس شد تا با تعلیم و تربیت و تزکیه آنان در محیط مقدس دانشگاه، نبوغ آنها را شکوفا کرده و به سوی بخش های مختلف صنعت، تولید، اقتصاد و تجارت و هنر و سایر زمینه های علمی کشور هدایت نماید و جوانان شایسته ای که پس از فراگیری علوم و فنون کاربردی در اداره بخش های مختلف کشور و منطقه نقش آفرینی نمایند.
از دیگر امتیازات منحصر به فرد دانشگاه، پاسخگویی به نیازهای واقعی و عینی نهادها و سازمانهای اداری و صنعتی و تولید در بخش های دولتی و غیر دولتی بوده است.
تربیت نیروی کار ماهر و ایجاد اشتغال مولد از محورهای اصلی این دانشگاه است، در کشورهای پیشرفته دنیا، حداقل 90 درصد نیروی کار فعال در بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط مشغول به فعالیت هستند و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز با استفاده از تجربه موفق کشورهای مختلف در مسیر تربیت نیروی کار ماهر برای واحدهای تولیدی و اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ برنامه ریزی کرده است.
دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود.
اهداف آموزش های علمی کاربردی در چهار زیر گروه می توان تقسیم نمود:
1- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش و اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور
2- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزش های کاربردی در جامعه
3- فراهم سازی زیر بنای مناسب به منظور به کارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در حل مسائل کاربردی
4- زمینه سازی زیر بنای مناسب برای ایجاد و انتقال تکنولوژی
این دانشگاه مسئولیت برنامه ریزی، ساماندهی، پشتیبانی های کارشناسی عملیاتی، اطلاعات و سیاستگزاری های کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی را بر عهده دارد.
پرسپكتیو دانشگاه جامع علمی كاربردی:
دانشگاه جامع علمی كاربردی هم اكنون با 941 مركز با 41 ارگان و 137 دستگاه اجرایی همكاری می نماید. كه 200 مركز آن در جوار كارخانه و 600 مركز در جوار محیط كار به فعالیت خود مشغولند.
آموزش در دانشگاه علمی كاربردی در مقاطع كاردانی، كارشناسی و كارشناسی ارشد با دو شیوه ترمی و پودمانی برگزار می گردد. اسامی دوره های خاص دانشگاه جامع علمی كاربردی بوده و با عناوین مهارتی تنظیم شده است:
كاردانی فنی، كاردانی حرفه ای--- مهندسی فناوری، كارشناسی حرفه ای--- مهندسی فناوری ارشد، كارشناسی ارشد حرفه ای --- مهندسی فناوری خبره، كارشناسی حرفه ای خبره
تعداد دانشجویان دانشگاه در حال حاضر 488994 نفر
129509 نفر كاردانی ترمی، 253159 نفر كاردانی پودمانی---69946 نفر كارشناس ترمی، 36380 نفر كارشناسی پودمانی.
در گروه صنعت 203033 نفر - گروه كشاورزی 27324 نفر – گروه مدیریت و خدمات اجتماعی 181182 نفر – گروه فرهنگ و هنر 77455 نفر دانشجو مشغول تحصیل می باشند
تعداد مدرسان دانشگاه هم اكنون 34818 نفر كه تعداد 10948 نفر مرد و 23870 نفر زن می باشند
برنامه های درسی مصوب در دانشگاه:
212 برنامه در گروه صنعت، 100 برنامه در گروه كشاورزی، 152 برنامه درسی در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی و 151 برنامه درسی در گروه فرهنگ و هنر، جمعا 615 برنامه درسی مصوب دانشگاه می باشد.
در استان قزوین 20 مركز آموزشی با حدود 13000 دانشجو و پذیرش در 168 رشته كاردانی و 89 رشته كارشناسی در چهار گروه ضنعت، كشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در حال فعالیت هستند.
مدیریت خانواده از دیگر فعالیتهای آموزشی استان قزوین میباشد.
برای اولین بار در مهرماه امسال 148 دانشجو در15 رشته مهندسی فناوری ارشد که همتراز کارشناسی ارشد در نظام آموزش عالی است در دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش شده و دوره مهندسی فناوری خبره که همتراز مقطع دکتری در دانشگاه های کشور است در سال جاری طراحی شده که پذیرش دانشجوی آن تا سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد.
کارشناسی حرفه ای ارشد، دوره آموزشی است که در نظام آموزشی مهارتی تعریف شده و برای رشته های علوم انسانی و غیر مهندسی به اجرا در می آید و مدرک آن همتراز کارشناسی ارشد در نظام آموزش عالی است در دست تدوین می باشد تا در اولین فرصت با تائید گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری نسبت به پذیرش دانشجو اقدامات لازم بعمل آید.
طی دو سال گذشته اهتمام دولت محترم به بازنگری آموزش های عالی مبتنی بر کسب و کار، به تعریف و تولد نظامی جدید در عرصه آموزش عالی کشور منجر شده است که امروژه با نام نظام آموزش عالی مهارت و فناوری شناخته می شود.
رویکرد برنامه ریزی آموزشی در نظام مهارت و فناوری، بر استفاده حداکثری از منابع انسانی خبره، امکانات و تجهیزات دستگاه های اجرایی در ارائه آموزش های عملی است که در ادبیات این نظام با عبارت "آموزش درمحیط کار" معرفی شده است.
"آموزش محیط کار" می تواند به تربیت افرادی منجر شود که کمترین فاصله را با شایستگی های مورد نیاز برای احراز مشاغل داشته باشند، چرا که این افراد دروس عملی را در مقیاس واقعی در محیط کار در کنار مدرسان خبره برآمده از آن محیط کار طی 60 درصد از زمان دوره تحصیلی آموزش می بینند و 40 درصد از آموزش نیز به فرگیری دانش های کاربردی پایه مرتبط با فعالیت اقتصادی اختصاص می یابند.
تبیین جایگاه اجتماعی فارغ التحصیلان علمی کاربردی و نظام مهارتی از رویکردهای اساسی مسئولان دانشگاه در این برهه می باشد. جامعه باید به این باور برسد که جایگاه اجتماعی دانش آموختگان دوره های مهارتی، نه تنها کمتر از دانش آموختگان نظام نظری دانشگاه ها نیست بلکه در جایگاه برتری نیز قرار دارد.
باید اظهار نمایم در این راستا مسئولان دانشگاه به رایزنی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به منظور اختصاص امتیازات ویژه به فارغ التحصیلان نظام مهارتی و علمی کاربردی مشغولند تا در صورت نهایی شدن پیشنهادات، دانش آموختگان علمی کاربردی و نظام مهارتی از امتیازات وسیع تری در زمینه حقوق و دستمزد و نظام استخدامی کشور نسبت به دانش آموختگان نظری برخوردار خواهند شد.
رویکرد بومی گزینی در جهت ایجاد امنیت اجتماعی، فرهنگی از دیگر اهداف جدید دانشگاه در کشور و همچنین استان قزوین می باشد که از سال گذشته اجرایی شده است.
در راستای اجرایی شدن اهداف آموزشی و رویکردهای دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان ملی مهارت و فناوری به تصویب دولت رسیده است که دارای سه زیر نظام، نظام آموزشی، نظام احراز صلاحیت، نظام احراز شغل می باشد.
کاربینی و کارآموزی 1 و 2 از رویکرد های جدید آموزش مهارتی در این نظام بوده و براساس این رویکرد اسامی جدید رشته ها با دیدگاه مهارتی تدوین گردیده است. و همچنین آموزش در این نظام براساس 60 تا 70 درصد آموزش عملی و مهارتی در کارخانه و مزرعه یا بعبارتی در محیط کار طراحی شده است.
در این نظام صلاحیت به 10 سطح تقسیم بندی شده و برا یاحراز صلاحیت درهر سطح آموزش خاص آن پیش بینی شده است تا در احراز هر شغل صلاحیت لازم مهارتی در اشخاص و کارکنان وجود داشته باشد همچنین این نظام برای شاغلین در هر شغلی یک دوره 30 ساله آموزشی ضمن خدمت طراحی نموده است. دستگاه های اجرایی و وزارت خانه ها حق برگزاری آموزش های نظری نخواهند داشت و در صورت نیاز به آموزش دستگاه های اجرایی باید از آموزش های مهارتی با شیوه علمی کاربردی بهره گیرند.
آموزش مهارتی و تعداد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاههای علمی کاربردی حدود 13 درصد دانشجویان کل کشور را به خود اختصاص داده است که مسئولان از جمله وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، بر این باورند جهت رشد علمی و کارآمدی بخش اشتغال این جمعیت تا 50 درصد باید افزایش یابد.
استان قزوین به جهت دارا بودن شهرک های بزرگ صنعتی و فعالیت های عمده تولیدی و رونق بخش کشاورزی و داشتن وجهه و زمینه وسیع فرهنگی و هنری و حضور بیش از 56 مرکز دانشگاهی فضای مناسبی برای فعالیت های آموزش مهارتی و کاربردی بوجود آورده است امیدوارم دانشگاه جامع علمی کاربردی در این منطقه با پتانسیل موجود و با همکاری و حمایت مدیران ارشد استان، سازمان ها و دستگاههای اجرایی و رهنمودهای بزرگاه استان و مجامع دانشگاهی در جهت نیل به اهداف خود گام های مفید و موثری را بردارد.
شعارهای امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی:
ما محققانی نیستیم که در اطاقها، نشسته و تولید علم نمائیم بلکه در کنار کارخانه و مزارع به عمل و مهارت کاربردی پرداخته و نیاز جامعه سرلوحه کاری ما باید قرار گیرید.
اول نیاز سنجی سپس آموزش، روش و شیوه کار ما باید باشد.
قبل از اینکه یک رشته را بصورت نظری ایجاد کنیم به بنگاه های اقتصادی و علمی مراجعه کرده و نیازهای آنها سرلوحه کاری ما قرار گرفته سپس براساس نیاز آنها رشته کاربردی و مهارتی ایجاد می شود. و از افراد توانمند و صاحب نظر و خبره در آموزش استفاده می نمائیم.
فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده دانشگاه علمی کاربردی:
ما به علم احتیاج داریم، اما به سر پنجه های کارآمد هم احتیاج داریم.
علم بدون عمل بی اثر و عمل بدون علم کم اثر است.
اگر کسی بتواند زمینه ی کار را فراهم بکند، یک عبادت انجام داده است.
یکی از کارهای دیگری هم که بر عهده مسئولین دولتی است، توسعه ی مهارت هاست، این هنرستان های فنی و صنعتی، این دانشگاه های علمی کاربردی، این فنی حرفه ای ها، آموزشکده های فنی حرفه ای، باید توسعه پیدا کنند.
امیدواریم با تاسی از فرمایشات حضرت آقا مدیرانی شایسته در اجرای منویات ایشان در ایجاد پنجه های کارآمد، همراه با علم و عمل شایسته در جهت پیشرفت نظام ولایت مدار جمهوری اسلامی ایران باشیم. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
نماز جمعه قزوین 21/07/1391
