900 واحد دانشگاهی علمی کاربردی در کشور فعالیت می‌کنند

۲۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۲۹۴۲ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۵۷۸
900 واحد دانشگاهی علمی کاربردی در کشور فعالیت می‌کنند
900 واحد دانشگاهی علمی کاربردی در کشور فعالیت می‌کنند

900 واحد دانشگاهی علمی کاربردی در کشور فعالیت می‌کنند

 رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از فعالیت 900 واحد دانشگاهی علمی کاربردی در سطح کشور خبر داد.

[900 واحد دانشگاهی علمی کاربردی در کشور فعالیت می‌کنند]

 

دكترˈعبدالرسول پور عباسˈ روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی که در شرکت نیرو محرکه قزوین برگزار شد، صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر را از حوزه‌های کاری دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی برشمرد و افزود: در حال حاضر 40 درصد آموزش‌های دانشگاه جامع‌ علمی ‌کاربردی، آموزش‌های پایه و 60 درصد نیز باید در محیط کار صورت پذیرد.

 

وی اظهار داشت: در افق آموزش عالی آینده کشور، سهم آموزش های مهارتی کاربردی از جامعه دانشجویی کشور 70 درصد خواهد بود.

 

دكترپورعباس افزود: رشته های تحصیلی در این حوزه بطور عمده شغل محور بوده و 30 تا 40 درصد از مواد آموزشی را دانش پایه و 60 تا 70 درصد دیگر بر مبنای تمرین در محیط کار و مهارت آموزی است.

 

وی اضافه کرد: در استان های پایلوت در حوزه توسعه آموزش های مهارتی کاربردی 85 درصد از دانش آموختگان مراکز علمی کاربردی جذب بازار کار شده اند.

 

دكترپورعباس گفت: قزوین در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات ظرفیت های بسیار بالایی برای توسعه آموزش های علمی کاربردی دارد که متاسفانه این آموزش ها تاکنون متناسب با این ظرفیت ها توسعه نیافته اند.

 

وی خاطر نشان کرد: حرکت های خوبی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای توسعه این آموزش ها صورت گرفته ولی با توجه به وجود سدها، نیروگاه ها، مجتمع های کشت و صنعت و مجموعه های کشاورزی، صنایع نفت و لوله سازی و فولاد باید به سمتی برویم که هر یک از این واحدها را به یک دانشگاه آموزش مهارت های کاربردی تبدیل کنیم و از محیط های موجود استان در این راستا بهره برداری بهینه داشته باشیم.

 

دكترپورعباس با اشاره به آغاز فعالیت نظام آموزشی مهارتی در کشور گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در نظام مهارتی شغل محور صورت گرفته بود، اما اشکالاتی دراین زمینه وجود داشت که همان اشکالات منجر شده بود توسعه این نوع آموزش‌ها، کند و ناهماهنگ باشد.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه اجرای نظام آموزش مهارتی آغاز شده است، گفت: هیات ممیزه، شورای گسترش و شورای برنامه ریزی درسی مهارتی کار خود را آغاز کرده‌اند.

 

دكترپورعباس گفت: 16 رشته کارشناسی ارشد در نظام مهارتی به تصویب رسیده است و تا پایان سال در دوره‌های مهندسی فناوری ارشد و کارشناسی حرفه ای ارشد پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

 

وی، تفاوت اساسی موجود در رشته‌های حوزه مهارتی را با رشته‌های نظری، شغل محور بودن رشته‌های مهارتی عنوان کرد و گفت: در دوره‌های مهارتی، در وهله اول شغل و سپس صلاحیت‌های لازم در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن رشته تحصیلی تدوین می‌شود.

 

دكترپورعباس اضافه کرد: رشته‌های نظری، دانش پایه و آزمایشگاه محور هستند در حالی که رشته‌های مهارتی دانش‌‌پایه و کارگاه محور، شغل محور و محیط کار محور هستند.

 

وی تصریح کرد: عمده کار دانشجویان نظام آموزشی مهارتی در محیط کار صورت می‌پذیرد و 60 تا 70 درصد زمان تحصیل دانشجویان این نظام آموزشی باید در محیط کار سپری شود و بر این اساس بیش از 90 درصد دانش آموختگان مرتبط با بازار کار خواهند بود.

 

دكترپورعباس خاطرنشان کرد: در نظام آموزش مهارتی به دستگاه‌های اجرایی فرصت داده شده است تا برای طول عمر کاری هر فرد، برنامه ریزی آمورشی در نظر بگیرند بر این اساس کارکنان در محیط کار فرصت ادامه تحصیل مهارتی پیدا می‌کنند و تجمیع آموزش‌های ارایه شده سبب دریافت مدرک تحصیلی می‌شود.

 

وی با اشاره به نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور گفت: نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور که مکمل نظام مهارتی است، طراحی، تدوین و در مسیر تصویب است.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: کارکنان براساس نظام صلاحیت حرفه‌ای باید صلاحیت مهارتی حرفه خود را در طول 30 سال به روز نگه دارند و این کار از طریق آموزش یا کسب صلاحیت حرفه‌ای باید صورت پذیرد، ضمن اینکه گواهی صلاحیت نیز به آنها ارایه می‌شود.

 

دكترپور عباس افزود: از این پس تجربه در کشور به رسمیت شناخته ‌شده و گواهینامه‌های لازم در این زمینه ارایه می‌شود و بر این اساس افراد حق احراز شغلی را بدون کسب شرایط و گواهینامه‌های مورد نیاز نخواهند داشت.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین از تدوین نظام نامه شرایط احراز شغل در دولت خبر داد و گفت: نظام نامه شرایط احراز شغل، در دست تدوین است و در آینده نزدیک به تصویب می‌رسد.

 

دكترپورعباس افزود: در حوزه آموزش‌های مهارتی تمام دستگاه‌های اجرایی مسوولیت آموزش‌های تخصصی مرتبط با کار خود را دارند و در این راستا تمام دستگاههای اجرایی موظف شده‌اند آموزش‌های نظری خود را متوقف کرده و مسوولیت این آموزش‌ها را به وزارت علوم بسپارند.

 

وی افزود: بر این اساس تمام دستگاههای اجرایی به سمت ایجاد موسسه علمی کاربردی هدایت می‌شوند.

 

دكترپور عباس همچنین از راه اندازی مهندسی فناوری خبره در سال آینده خبر داد و گفت: مهندسی فناوری خبره همطراز دکترای رشته‌های نظری است به نحوی که در این دوره به سوی تربیت نیروی حرفه‌ای حرکت می‌کنیم.

 

وی اضافه کرد: باید طی 10 سال آینده 70 درصد دانشجویان در دوره‌های مهارتی و 30 درصد آنها در دوره‌های نظری تحصیل کنند. 

دكتر پورعباس خاطرنشان کرد: دانشجویان در هر مقطع و زمانی در صورت احراز شرایط پذیرش می‌توانند از نظام مهارتی به نظام آموزشی و از نظام آموزشی به نظام مهارتی منتقل شوند.