نکاتی پیرامون نظام آموزش مهارت وفناوری

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۲۹۴۰ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۵۸۹
نکاتی پیرامون نظام آموزش مهارت وفناوری
نکاتی پیرامون نظام آموزش مهارت وفناوری

نکاتی پیرامون نظام آموزش مهارت وفناوری

دکتر ‌رجبعلی بروزیی ، معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه از مهرماه سالجاری دوره کاردانی پودمانی نظام جدید آموزش عالی مهارتی آغاز می‌شود ،‌ گفت: در دوره‌های کاردانی حرفه‌ای و کاردانی فنی با سر فصل ،‌ محتوا و شیوه آموزشی جدید از مهر ماه پذیرش دانشجو خواهیم داشت. به گفته وی ، براساس این دوره آموزشی 40 درصد آموزش‌ها دانش پایه و 60 درصد آموزش‌ها مختص محیط کار است.

وی خاطرنشان کرد: در نیمسال اول سال تحصیلی آینده ، تمام دانشجویان کاردانی فنی و حرفه ای پودمانی 32 ساعت کار بینی خواهند داشت . کاربینی با اهدافی چون شناخت مشاغل مورد نظر ، تشریح جریان کار و فعالیت ها ، شناخت مواد ، تجهیزات ، ابزار و ماشین آلات مربوط ، شناخت جایگاه شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغلی و شناخت موضوعات و مسائل جانبی شغل مورد نظر مانند ایمنی ، اقتصادی ، سختی و پیچیدگی کار انجام می شود.  

دکتر برزویی با اشاره به پذیرش 230 هزار دانشجو در دوره کاردانی فنی و حرفه‌ای از مهر امسال گفت: 113 هزار نفر دانشجودر دوره کاردانی حرفه‌ای پذیرش می‌شوند که 103 هزار نفر آنها در بخش صنعت و 10 هزار نفر آنها در بخش کشاورزی است همچنین 117 هزار نفر دانشجو در دوره کاردانی حرفه‌ای پذیرش خواهند شد که 36 هزار نفر آنها در بخش فرهنگ و هنر و 81 هزار نفر آنها در بخش مدیریت و خدمات اجتماعی است.

وی درباره ویژگی‌های این دوره آموشی خاطرنشان کرد : در این دوره آموزشی هیچ رشته عمومی وجود نخواهد داشت و همه دوره ها شغل محور هستند ضمن اینکه در این دوره هیچ عنوان مشترک با عناوین رشته‌های نظری سایر دانشگاه‌ها نیز وجود ندارد. 

طراحی 176 رشته جدید

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به افزایش 176 رشته جدید در سالجاری گفت : امسال در 576 رشته کاملا مهارتی ، دانشگاه جامع علمی کاربردی ، پذیرش دانشجو خواهد داشت ضمن اینکه این دانشگاه 57 مرکز جدید صرفا جوار کار در مهرماه امسال نیز به مراکز قبلی خود افزوده است.

به گفته وی ، تمام این مراكز كاملا در محیط كار تاسیس شده‌اند و فقط در بخش‌های حاكمیتی مراكز علمی كاربردی با همکاری مراكز دولتی ایجاد می‌شوند. بنابراین اولویت توسعه ما، بخش‌های خصوصی است ، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی با بیان اینكه ورودی‌های جدید دانشگاه از این پس در مقطع کاردانی فنی و حرفه ای 8 واحد و در دوره كارشناسی 6 واحد مهارت‌های عمومی می‌آموزند، تصریح كرد: انتظار داریم فردی كه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود ، از مهارت‌ها و قوانین محیط كار آگاهی داشته باشد.

حذف آزمون جامع و ارزیابی حرفه ای برای دانش آموختگان دوره کاردانی پودمانی

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر شورای گسترش ، بنا بر پیشنهاد دانشگاه ، حذف آزمون جامع و ارزیابی حرفه ای دانش آموختگان دوره کاردانی پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصویب شد زیرا بعد از این حداقل 60 درصد آموزش ها ، مهارتی خواهد بود و با آزمون جامع نمی توان این مهارت ها را ارزیابی کرد ضمن اینکه در طول دوره شیوه های بسیار مناسبی برای ارزیابی دوره ها طراحی شده است .

تصویب نظام آموزش کارشناسی حرفه‌ای ارشد

دکتر برزویی با اشاره به تصویب آیین‌نامه نظام آموزشی كارشناسی حرفه‌ای ارشد، گفت: بر اساس این آیین‌نامه، فارغ التحصیلان این دوره دارای توانمندی ها و قابلیت هایی چون طراحی و پیاده سازی نظام های پشتیبان ، توسعه و بومی سازی نظام ها ، مدل ها ، الگوها و روش ها و فرآیندها ، بهینه سازی ساختارها ، الگوها و بهبود روش ها و فرآیندهای اجرایی می شوند . برای این دوره از بهمن 91 یا مهر 92، پذیرش دانشجو انجام می‌شود.

 تشکیل کمیته آموزش مهارتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل کمیته آموزش مهارتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت : با همت رییس و اعضای محترم کمیسیون و با حمایت جدی آنها این کمیته تاکنون 4 جلسه تشکیل داده است و پیگیر اهدافی چون حل خلاءهای نظام آموزش مهارتی کشور است.

وی وظایف این کمیته را پیشنهاد سیاست ها و قوانین مربوط به توسعه و تقویت نظام آموزش مهارتی ، پیشنهاد سیاست ها و قوانین جهت استقرار نظام کارورزی ،  پیشنهاد سیاست ها و قوانین در خصوص سرمایه گذاری و مشارکت دستگاههای دولتی ، عمومی غیردولتی ، تعاونی و بخش خصوصی برای توسعه آموزش های مهارتی و نحوه اجرای این سیاست ها ، پیشنهاد سیاست ها و قوانین جهت ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط جهت اجرا و ارتقای آموزش های مهارتی برشمرد.

ایجاد موسسات علمی کاربردی در دستگاههای اجرایی

وی با اشاره به افزایش تعداد موسسات علمی كاربردی در دستگاه‌های اجرایی به 10 موسسه، گفت: شش موسسه آموزش عالی علمی كاربردی جدید ، شامل موسسه علمی کاربردی قوه قضاییه ، موسسه علمی كاربردی فرهنگ و هنر (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ، موسسه علمی كاربردی مهارت (وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعی ) ، موسسه علمی كاربردی جهاد دانشگاهی ، موسسه علمی كاربردی مدیریت شهری و روستایی (وزارت كشور) و موسسه علمی كاربردی بهزیستی (وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی) به مجموعه موسسات علمی كاربردی اضافه شده است .

وی همچنین از شروع طراحی آئین‌نامه و نظام دوره خبرگی ( همتراز دکتری ) دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و گفت: تا آبان ماه آئین‌نامه دوره خبرگی این دانشگاه تصویب می‌شود و در مهر ماه 92 پذیرش دانشجوی دوره خبرگی خواهیم داشت.