گزارش رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در کارگروه تخصصی آمایش آموزش عالی استان
گزارش رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در کارگروه تخصصی آمایش آموزش عالی استان
خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه جامع علمی ـ كاربردی واحد استان قزوین از فعالیت 13 مركز علمی ـ كاربردی در این استان خبر داد و گفت: این تعداد قابلیت افزایش به 30 مركز دانشگاه علمی ـ كاربردی را در قزوین دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یوسف گرجی یكشنبه شب در جلسه كمیته تخصصی آموزش عالی استان كه در سالن جلسات دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان كرد: ما در استان قزوین 13 مركز فعال داریم كه در سطح استان پراكنده هستند و این تعداد مركز دارای 10 هزار و 230 دانشجوست كه در گروههای پودمانی و ترمی در مقاطع كاردانی و كارشناسی آموزش میبینند.
وی ادامه داد: این 13 مركز دانشگاه علمی ـ كاربردی كار خود را از سال 81 آغاز كردند و آخرین مركزی كه در استان دایر شد واحد امام حسین (ع) سپاه است.
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ كاربردی واحد استان قزوین با اشاره به افزایش تعداد مراكز دانشگاه علمی ـ كاربردی در استان اضافه كرد: ما در راستای گسترش این تعداد مركز گام برمیداریم چراكه این تعداد تا 30 مركز قابل گسترش است و با توجه به توانمندی كه در بخش صنعت و كشاورزی استان وجود دارد و میتوان آن را بالفعل كرد، بنابراین در این خصوص پیگیر هستیم.
* 40 درصد دانشجویان علمی كاربردی شاغل هستند
وی اعلام كرد: البته به تازگی سه مركز مصوب شده كه در واقع در حال حاضر 15 مركز مجوزدار را داریم كه 13 مركز در حال آموزش هستند و در این ساختار 611 نفر مدرس داریم كه 33 نفر دارای مدرك دكترا، 454 نفر كارشناسی ارشد و 116 نفر نیز مدرك كارشناسی دارند كه به عنوان مدرس خبره فعالیت دارند.
گرجی توضیح داد: در این مراكز 30 درصد مباحث به صورت نظری و 70 درصد عملی است، بنابراین این مراكز باید مجهز به كارگاه و آزمایشگاه باشند از این رو سعی میشود كه این مراكز در كنار صنایع شكل گیرند كه آموزش عملی در صنایع اتفاق بیفتد.
وی تأكید كرد: هدف در این مراكز مهارتی، تنها آموزش به افراد جدید، نوپا و بدون سابقه نیست بلكه هدف ما این است افراد مختلفی كه در بخشهای مختلف مشغول به كار هستند مورد آموزش قرار گیرند كه در حال حاضر نیز 40 درصد دانشجویان ما شاغل هستند.
* نیازسنجی در سطح دستگاههای برای ایجاد رشته
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ كاربردی واحد استان قزوین با اشاره به نیازسنجی در رشتههای مراكز جامع علمی ـ كاربری تصریح كرد: در برگزاری این دورهها نیازسنجی در سطح دستگاهها انجام میشود و بر اساس این نیازسنجی نیز دورهها ایجاد میشود.
وی یادآور شد: دانشگاه علمی ـ كاربردی دارای شورای گسترش مستقل است و میتواند راجع به رشتههای خود كه خاص و مهارتی است، تصمیمگیری كند و این رشتهها به صورت دورههای كوتاهمدت و یا بلندمدت برگزار میشود.
وی با اشاره به شیوه آموزشی در این دانشگاه بیان كرد: ما در حال حاضر در این دانشگاه دو شیوه آموزشی ترمی و پودمانی داریم كه در آموزش كاردانی با توجه به اینكه متقاضیان زیادی نداریم، پذیرش به این صورت است كه امتیازاتی نظیر بومی بودن، توانمندی، معدل و غیره مدنظر است و با توجه به بررسی سازمان سنجش از میان افراد ثبتنام شده دارندگان بالاترین امتیاز پذیرفته میشوند.
گرجی خاطرنشان كرد: در خصوص مقطع كارشناسی پودمانی و ترمی، آزمون توسط سازمان سنجش برگزار میشود و مدرك اعطایی نیز رسمی است و ارزش استخدامی و تحصیلی دارد.
و فارغ التحصیلان می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیلی دهند،برهمین اساس این دانشگاه در دوره فناوری ارشد مهارتی (کارشناسی ارشد) در رشته های مصوب چهارگروه صنعت ،کشاورزی، هنر و خدمات اجتماعی برای مهر یا بهمن 90 پذیرش دانشجو خواهد داشت.
