Aryanic
صفحه اصلي > اخبار 

اخبار > دانشگاه جامع علمی کاربردی 5 تفاهم نامه همکاری با دستگاه های اجرایی استان قزوین امضا کرد

 


  چاپ        ارسال به دوست

با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در قزوین

دانشگاه جامع علمی کاربردی 5 تفاهم نامه همکاری با دستگاه های اجرایی استان قزوین امضا کرد

دانشگاه جامع علمی کاربردی 5 تفاهم نامه همکاری با استانداری قزوین، شرکت شهرک‌های صنعتی استان، شرکت شهر صنعتی البرز، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فنی و حرفه‌ای و حفاظت محیط زیست استان منعقد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه علمی کاربردی با دستگاه‌های اجرایی استان قزوین در سالن جلسات استانداری قزوین گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، سهم دانشجویان رشته‌های مهارتی باید از 20 درصد کنونی به 30 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و با وجود ظرفیت بدون متقاضی دانشگاه‌ها، توسعه کمی بی معنا است، افزود: مدارک دانشگاهی بدون مهارت اعتباری ندارد و برنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه کیفی آموزش‌ها و ارتقای سطح مهارت‌ دانشجویان است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به فارغ التحصیلی بیش از یک و نیم میلیون دانشجو این دانشگاه تأکید کرد: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی، دانش‌بنیان کردن آن است و پایه اصلی این اقتصاد را نیروی انسانی جوان، متخصص و ایجاد ارزش افزوده از محل فروش فناوری تشکیل می‌دهد.

دکتر امید بیکاری را یکی از نتایج فقدان نیروی انسانی ماهر دانست و اضافه کرد: ریشه اصلی معضل بیکاری در کشور کمبود نیروی متخصص، کارآمد و کارآفرین است.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست دانش‌‌آموختگان این دانشگاه نیز مانند دانشجویان نظری برای پیدا کردن شغل منتظر کمک‌های دولتی باشند، بلکه رشته‌های تحصیلی و آموزش‌های این دانشگاه باید شغل‌محور بوده و مراکز آموزش علمی کاربردی با تقویت روحیه کارآفرینی دانشجویان را برای ورود به بازار کار مهیا کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به تشریح سیاست‌های راهبردی دانشگاه در دوره جدید مدیریت پرداخت و افزود: مأموریت‌گرایی مراکز آموزشی، توسعه کیفی آموزش‌ها، پرداختن به مباحث فناوری و توسعه مراکز رشد و همچنین استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای، چارچوب برنامه‌ریزی کلان دانشگاه را تشکیل می‌دهد.

دکتر امید اظهار داشت: مأموریت‌گرایی به معنی تخصصی کردن مراکز برای ارتقاء کیفیت و حذف رشته‌هایی است که با حوزه فعالیت آن مرکز سنخیتی ندارند.

وی افزود: فرآیند مأموریت‌گرا سازی مراکز آموزشی از سال تحصیلی 96-95 به صورت تدریجی آغاز شده و تا ابتدای سال تحصیلی 97، به طور کامل اجرا خواهد شد و هر مرکز تنها رشته‌های مرتبط با حوزه مأموریت خود را ارائه می کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه برای اولین بار در قانون بودجه سال جاری تسهیلات مناسبی برای توسعه و نوسازی تجهیزات این دانشگاه در نظر گرفته شده است، گفت: مبلغ 200 میلیارد تومان به همراه 80 میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای توسعه کیفی و تجهیز مراکز آموزش علمی کاربردی در نظر گرفته شده است که این تسهیلات به مراکزی تعلق خواهد گرفت که در راستای مأموریت‌های خود قدم بر می‌دارند.

دکتر امید از سرمایه‌گذاری این دانشگاه به منظور راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ کسب و کار در هر استان خبر داد و افزود: همچنین توسعه و ارائه تسهیلات به مراکز رشد واحدهای فناور که در جوار مراکز آموزش علمی کاربردی قرار دارند در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

وی در خصوص توسعه فعالیت‌های دانشگاه با بیان اینکه مأموریت تدوین برنامه اجرایی نظام جامع صلاحیت حرفه‌ای در کشور از سوی وزیر علوم به دانشگاه جامع علمی کاربردی واگذار شده است، گفت: به دنبال پیشنهاد دانشگاه جامع و تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی، ما در سال جاری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مأموریت داریم که ساز و کار استقرار این نظام را فراهم کنیم تا از این طریق ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان مشاغل انجام پذیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: بر این اساس مراکز توانمند ما در استان‌ها وظیفه ارزیابی و ارائه گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای را ذیل دانشگاه جامع بر عهده خواهند داشت.

دکتر امید در خاتمه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با استانداری، دستگاه‌های اجرایی و مراکز مهم صنعتی استان را برای تأمین نیازهای منابع انسانی ماهر عنوان و نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان دولت اعلام آمادگی کرد.

جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهارت‌آموزی بی‌بدیل است

سید سعید شاهرخی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند ورود جدی دانشگاه‌ها به میدان است، اظهار داشت: لازمه توسعه پایدار در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و کارآمد است که پرورش این نیروها مهمترین رسالت دانشگاه بشمار می رود.

وی ایجاد اشتغال در کشور را منوط به کاربردی کردن علم از طریق مهارت‌آموزی دانست و تصریح کرد: دانشگاه و صنعت باید یک ارتباط دو سویه با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند نیازهای جامعه را رفع کنند و در این میان جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به نقش و رسالتی که بر عهده دارد جایگاهی بی‌بدیل است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین از استان قزوین به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی، کشاورزی و دانشگاهی کشور یاد کرد و با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها میان دانشگاه جامع علمی کاربردی و دستگاه‌های اجرایی استان ابراز امیدواری کرد که مدیران دستگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای در بکارگیری از این ظرفیت داشته باشند تا شاهد ارتقای توانمندی‌های استان باشیم.

دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی در دستگاه‌های اجرایی استان مشغول به کار هستند

دکتر دانش‌کار آراسته رئیس واحد استانی قزوین در این جلسه، آمار دانش‌آموختگان این واحد را دوازده هزار و پانصد نفر اعلام کرد و با بیان اینکه بخش قابل توجه‌ای از این تعداد اکنون در دستگاه‌های اجرایی استان مشغول به فعالیت هستند، نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی را در ارتقای سطح توانمندی و کارشناسی ادارات استان قابل قبول دانست.

وی استقرار دبیرخانه کمیته علمی ستاد هفته پژوهش در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و برگزاری موفق جلسات این کمیته را از دستاوردهای واحد استانی قزوین در سال 95 عنوان کرد.

رئیس واحد استانی قزوین با اشاره به اینکه بیش از 10 درصد جمعیت استان را دانشجویان تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: استان قزوین علاوه بر ظرفیت‌های ممتاز صنعتی، کشاورزی و گردشگری، از حیث آموزش عالی نیز استانی مثال‌زدنی است که باید از این ظرفیت به نحو شایسته‌ای بهره‌مند شد.

دکتر آراسته از انجام رایزنی با سفارت افغانستان و عراق توسط واحد استانی قزوین در خصوص جذب دانشجو و آموزش مربی خبر داد.


٠٧:٤٩ - شنبه ٣ تير ١٣٩٦    /    عدد : ٢٧١٨٣    /    تعداد نمایش : ٤٧٢